Elektroniske markedsplasser : i et peer-to-peer perspektiv
Abstract
I denne oppgaven tar vi for oss elektroniske peer-to-peer markedsplasser. Dette er digitale
plattformene som fasiliterer for transaksjoner mellom privatpersoner, og fungerer dermed
som mellommenn. To av de mest framtredende plattformene er Airbnb og Uber, som kobler
sammen private tilbydere og kjøpere, til henholdsvis boligutleie og transporttjenester. De
digitale plattformene tilrettelegger for ulike former for transaksjoner; både deling,
varehandel, utleie og tjenesteyting.
Vi argumenterer for at slike markedsplasser har eksistert i lang tid, men har tidligere blitt
formidlet gjennom andre medium. Ny teknologi og samfunnsøkonomiske forhold, som
finanskrisen, har imidlertid ført til en oppblomstring av markedsplasser for peer-to-peer
transaksjoner. Videre argumenterer vi for at de digitale plattformene skaper verdier for sine
kunder igjennom å redusere transaksjonskostnader. Dette gjør de ved å effektivt formidle
informasjon, sikre tillit og fullbyrde transaksjonene. Reduksjon i transaksjonskostnader fører
til at transaksjoner som tidligere ikke var lønnsomme, nå har blitt det. Vi har identifisert flere
effekter ved fremveksten av elektroniske peer-to-peer markedsplasser, blant annet leder
plattformene til en mer effektiv ressursutnyttelse. Plattformene bidrar også til et skifte hvor vi
får en økning i antall selvstendig næringsdrivende, noe som igjen har effekt på
arbeidstakerrettigheter og beskatning.
Til slutt argumenterer vi for at begrepet delingsøkonomi kun bør brukes til å beskrive
plattformer hvor distribusjon i form av deling foregår. Delingsøkonomi som begrep vil derfor
ikke være passende når man omtaler elektroniske markedsplasser som formidler varehandel,
utleie eller tjenester. Vi mener det er mer passende å referere til slike markedsplasser ved
bruk av begreper som formidlingsplattformer og digitale peer-to-peer plattformer.