Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLervik-Olsen, Line
dc.contributor.authorKurtmollaiev, Seidali
dc.contributor.authorAndreassen, Tor W.
dc.date.accessioned2017-08-31T08:05:00Z
dc.date.available2017-08-31T08:05:00Z
dc.date.created2016-11-08T16:07:59Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationMagma - Tidsskrift for økonomi og ledelse. 2016, 19 (7), 24-32.nb_NO
dc.identifier.issn1500-0788
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2452491
dc.description.abstractI en BCG-undersøkelse fra 2015 fremkom det at omtrent 80 prosent av de intervjuede topplederne hadde definert innovasjon som en del av virksomhetens viktigste område, og hele 57 prosent hadde definert det som en av de tre viktigste tingene (Ringel et al. 2015). Når man samtidig vet at de fleste innovasjoner feiler i markedet (Gourville 2006), blir behovet for nye og bedre måter å allokere investeringer til viktige områder på samt bedre måter å måle effekten av innovasjoner på, åpenbart kritisk. Eksisterende mål som er utelukkende basert på bedrifters selvrapportering, patentsøknader eller makroøkonomiske indikatorer, er ikke tilstrekkelige. Her tar vi utgangspunkt i Schumpeters (1934) klassiske tolkning av innovasjon, som er en ny idé som er kommersialisert. Med det avviser vi å sette likhetstegn mellom FoU-forsøk og innovasjoner og mellom oppfinnelser og innovasjoner. For å være en innovasjon bør en ny idé være på markedet og bli sett av markedet, det vil si en ny idé må føre til en merkbar endring i en kundeopplevelse (Andreassen & Lervik-Olsen 2016). Grunnleggende i vår tenkning er at virksomheter, ikke nasjoner, er innovative, og at kunder, ikke ledere eller eksperter, er best skikket til å vurdere virksomheters innovasjonsevne. I denne artikkelen skal vi gjøre rede for en systematisk tilnærming til måling av innovasjonsevne, slik kunder av definerte virksomheter i viktige bransjer opplever det. Vi viser også hvilke strategiske implikasjoner dette kan få for virksomheter.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherMagmanb_NO
dc.relation.urihttps://www.magma.no/innovasjonsevne-i-norske-bedrifter
dc.titleInnovasjonsevne i norske bedrifter : norsk innovasjonsindeksnb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber24-32nb_NO
dc.source.volume19nb_NO
dc.source.journalMagma - Tidsskrift for økonomi og ledelsenb_NO
dc.source.issue7nb_NO
dc.identifier.cristin1398546
cristin.unitcode191,20,0,0
cristin.unitnameInstitutt for strategi og ledelse
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel