Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHillestad, Tore
dc.contributor.authorYttri, Birgitte
dc.date.accessioned2017-08-31T08:19:44Z
dc.date.available2017-08-31T08:19:44Z
dc.date.created2017-01-17T10:12:21Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationMagma - Tidsskrift for økonomi og ledelse. 2016, 19 (7), 42-53.nb_NO
dc.identifier.issn1500-0788
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2452497
dc.description.abstractVirksomheter i både privat og offentlig sektor står overfor store omstillings- og innovasjonsutfordringer for å tilpasse seg endrede rammebetingelser. Sentrale drivkrefter er teknologiutvikling, endrede kundepreferanser og kundeatferd, og muligheter som nye forretningsmodeller skaper. For å oppnå vellykket omstilling og stimulere til innovasjon må virksomheter utfordre etablert kultur og praksis. I denne artikkelen vil vi diskutere utviklingstrekk som medfører at virksomheter er avhengige av å utvikle mer innovative og omstillingsdyktige kulturer. Videre vil vi belyse kulturelle avveiinger (trade-offs) og problemer organisasjoner står overfor når de skal gjennomføre radikale omstillinger og utvikle mer innovative kulturer. Spesielt vektlegges hvordan kultur kan begrense innovasjon og læring, og hva som kjennetegner kulturer som fremmer innovasjon og omstilling og legger økt vekt på kundeopplevelsen, og hva som gir kunden verdi. Avslutningsvis vil vi argumentere for hvordan utfordringene kan imøtekommes gjennom å utvikle kulturer hvor designtenkning har en fremtredende rolle, og gjennom symbolske handlinger som kan bidra til at virksomheter er i stand til å løsrive seg fra fortiden og etablert praksis. Artikkelen er basert på studier av store norske virksomheter innenfor tjenesteytende næringer, i regi av CSI (Center for Service Innovation) ved NHH og det NFR finansierte BIA-prosjektet Customer Care 2015.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherMagmanb_NO
dc.titleHvordan kan kulturutvikling bidra til økt innovasjon og omstilling?nb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber42-53nb_NO
dc.source.volume19nb_NO
dc.source.journalMagma - Tidsskrift for økonomi og ledelsenb_NO
dc.source.issue7nb_NO
dc.identifier.cristin1429289
cristin.unitcode191,20,0,0
cristin.unitnameInstitutt for strategi og ledelse
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel