Segmentering av medlemmer ved treningssenter: en studie på hvordan Nr1 Fitness segmenterer medlemmene sine
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2452740Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4380]
Sammendrag
Formålet med utredningen har vært og sett på segmenteringen Nr1 Fitness gjør av sine medlemmer. Deretter se på om det finnes andre segmenteringer de kan benytte, men som de ikke gjør i dag. Formålet med å benytte seg av prisdiskriminering er økt profitt, og ved å ha flere segmenteringer kan dette føre til at det kapres en større del av konsumentoverskuddet. Nr1 Fitness har to hovedtyper medlemskap henholdsvis Xpress og Fullskala. Fullskala er fullsortimentsmedlemskapet, og her har kundene mulighet til å velge mellom flere typer innenfor dette medlemskapet. I henhold til teori er dette andregrads prisdiskriminering. I tillegg tilbyr fullskala rabatter til studenter, pensjonister og utføre, hvor tredjegrads prisdiskriminering benyttes. Ønsker kundene et Xpress-medlemskap, kan de velge med eller uten bindingstid. Et slikt medlemskap opererer innenfor lavprissegmentet. I utredningen har jeg benyttet en spørreundersøkelse for å kartlegge hva kundene foretrekker i valg av et treningssenter, bestående av 139 respondenter totalt. Resultatene viser at det er fullskalamedlemmer som ser på tilleggstjenester ved et treningsmedlemskap slik som gruppetimer, barnepass og hyggelige ansatte som viktige egenskaper i valget. Xpressmedlemmer
har ikke de samme preferansene for disse tjenestene. Dette indikerer at Nr1 Fitness differensierer de to medlemskapene på en hensiktsmessige måte. Videre indikerer spørreundersøkelsen at pris og beliggenhet er de viktigste faktorene for at et treningssenter blir valgt. Dermed kan lokalisering og pris ha betydning for hvorfor medlemmer velger å trene på et bestemt treningssenter. Videre ser utredningen på om det finnes andre segmenteringer Nr1 Fitness kan benytte. Spørreundersøkelsen viser at det finnes en segmentering de kan benytte seg av, ved å ha en rabattert pris for medlemmer som velger bort å trene fra klokken 15-19 i hverdager. En slik form for prisdiskriminering benytter Sats Elixia, noe som bekrefter at dette er en
prisdiskriminering det er mulig å benytte seg av. Undersøkelsen har også kartlagt muligheten for å ha Crossfit som en del av treningstilbudet. Imidlertid viser undersøkelsen at det er usikkerhet blant respondentene om Crossfit er en treningsform de ville ha benyttet seg av, og vært villig til å betale ekstra for hvis dette hadde vært aktuelt.