• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Prisdiskriminering i den amerikanske nybilbransjen : en studie av den amerikanske nybilbransjen, om det eksisterer prisdiskriminering og mulige årsaker til dette

Brattås, Ketil Christopher; Jensen, Stian Korsøen
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masterthesis.PDF (1.375Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2453336
Date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [4207]
Abstract
Forhandlinger er en stor del av prosessen rundt det å kjøpe seg ny bil. Det har imidlertid vært

diskutert i flere tidligere studier hva som påvirker rabatten man oppnår. Spørsmålene som er

stilt er blant annet om det er hvor dyktig kjøperen er til å forhandle eller om det er noe annet

som ligger bak. Ulike årsaker som har blitt trukket frem er for eksempel hvilket folkeslag man

tilhører eller hvilket kjønn man har.

Hovedformålet med denne utredningen er å undersøke om det eksisterer tredjegrads

prisdiskriminering på det amerikanske nybilmarkedet, hvilke faktorer som eventuelt kan

forklare prisdiskrimineringen, og om konsumentens folkeslag og kjønn er noen av dem. For å

gjøre dette har vi tatt utgangspunkt i en amerikansk forbrukerundersøkelse, Consumer

Expenditure Survey. Denne blir gjennomført kvartalsvis og respondentene svarer på detaljerte

spørsmål knyttet til forbruksdata som blant annet inntekt og bosted, men også informasjon

knyttet til bilkjøp som pris og hvilken type bil de har kjøpt.

Studien er ment som en oppfølgingsstudie av studien ”Dealer Price Discrimination in New

Car Purchases: Evidence from the Consumer Expenditure Survey” som er utført av Pinelopi

Koujianou Goldberg i 1996. Hun har i sin studie tatt for seg årene 1983 til 1987, mens vi

ønsker å se nærmere på årene 2000 til 2004.

I vår studie finner vi at det eksisterer prisdiskriminering på det amerikanske nybilmarkedet,

men vi finner ingen konkluderende beviser for at folkeslag og kjønn påvirker rabatten man

oppnår i forhandlingene. På den annen side finner vi store variasjoner i prisene konsumentene

betaler ved kjøp av de samme bilmodellene. Dette indikerer at det er lønnsomt for

bilforhandlerne å bedrive prisdiskriminering ettersom konsumentene har ulike

reservasjonspriser og tålmodighet i en forhandlingssituasjon.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit