Prisdiskriminering i den amerikanske nybilbransjen : en studie av den amerikanske nybilbransjen, om det eksisterer prisdiskriminering og mulige årsaker til dette
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2453336Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4381]
Sammendrag
Forhandlinger er en stor del av prosessen rundt det å kjøpe seg ny bil. Det har imidlertid vært
diskutert i flere tidligere studier hva som påvirker rabatten man oppnår. Spørsmålene som er
stilt er blant annet om det er hvor dyktig kjøperen er til å forhandle eller om det er noe annet
som ligger bak. Ulike årsaker som har blitt trukket frem er for eksempel hvilket folkeslag man
tilhører eller hvilket kjønn man har.
Hovedformålet med denne utredningen er å undersøke om det eksisterer tredjegrads
prisdiskriminering på det amerikanske nybilmarkedet, hvilke faktorer som eventuelt kan
forklare prisdiskrimineringen, og om konsumentens folkeslag og kjønn er noen av dem. For å
gjøre dette har vi tatt utgangspunkt i en amerikansk forbrukerundersøkelse, Consumer
Expenditure Survey. Denne blir gjennomført kvartalsvis og respondentene svarer på detaljerte
spørsmål knyttet til forbruksdata som blant annet inntekt og bosted, men også informasjon
knyttet til bilkjøp som pris og hvilken type bil de har kjøpt.
Studien er ment som en oppfølgingsstudie av studien ”Dealer Price Discrimination in New
Car Purchases: Evidence from the Consumer Expenditure Survey” som er utført av Pinelopi
Koujianou Goldberg i 1996. Hun har i sin studie tatt for seg årene 1983 til 1987, mens vi
ønsker å se nærmere på årene 2000 til 2004.
I vår studie finner vi at det eksisterer prisdiskriminering på det amerikanske nybilmarkedet,
men vi finner ingen konkluderende beviser for at folkeslag og kjønn påvirker rabatten man
oppnår i forhandlingene. På den annen side finner vi store variasjoner i prisene konsumentene
betaler ved kjøp av de samme bilmodellene. Dette indikerer at det er lønnsomt for
bilforhandlerne å bedrive prisdiskriminering ettersom konsumentene har ulike
reservasjonspriser og tålmodighet i en forhandlingssituasjon.