Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAndersson, Jonas
dc.contributor.authorBrattås, Ketil Christopher
dc.contributor.authorJensen, Stian Korsøen
dc.date.accessioned2017-09-06T10:00:32Z
dc.date.available2017-09-06T10:00:32Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2453336
dc.description.abstractForhandlinger er en stor del av prosessen rundt det å kjøpe seg ny bil. Det har imidlertid vært diskutert i flere tidligere studier hva som påvirker rabatten man oppnår. Spørsmålene som er stilt er blant annet om det er hvor dyktig kjøperen er til å forhandle eller om det er noe annet som ligger bak. Ulike årsaker som har blitt trukket frem er for eksempel hvilket folkeslag man tilhører eller hvilket kjønn man har. Hovedformålet med denne utredningen er å undersøke om det eksisterer tredjegrads prisdiskriminering på det amerikanske nybilmarkedet, hvilke faktorer som eventuelt kan forklare prisdiskrimineringen, og om konsumentens folkeslag og kjønn er noen av dem. For å gjøre dette har vi tatt utgangspunkt i en amerikansk forbrukerundersøkelse, Consumer Expenditure Survey. Denne blir gjennomført kvartalsvis og respondentene svarer på detaljerte spørsmål knyttet til forbruksdata som blant annet inntekt og bosted, men også informasjon knyttet til bilkjøp som pris og hvilken type bil de har kjøpt. Studien er ment som en oppfølgingsstudie av studien ”Dealer Price Discrimination in New Car Purchases: Evidence from the Consumer Expenditure Survey” som er utført av Pinelopi Koujianou Goldberg i 1996. Hun har i sin studie tatt for seg årene 1983 til 1987, mens vi ønsker å se nærmere på årene 2000 til 2004. I vår studie finner vi at det eksisterer prisdiskriminering på det amerikanske nybilmarkedet, men vi finner ingen konkluderende beviser for at folkeslag og kjønn påvirker rabatten man oppnår i forhandlingene. På den annen side finner vi store variasjoner i prisene konsumentene betaler ved kjøp av de samme bilmodellene. Dette indikerer at det er lønnsomt for bilforhandlerne å bedrive prisdiskriminering ettersom konsumentene har ulike reservasjonspriser og tålmodighet i en forhandlingssituasjon.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectøkonomisk styringnb_NO
dc.titlePrisdiskriminering i den amerikanske nybilbransjen : en studie av den amerikanske nybilbransjen, om det eksisterer prisdiskriminering og mulige årsaker til dettenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodenhhmasnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel