• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Teknologisk sjokk i den norske TV-bransjen : en casestudie av hvordan strømmeteknologiens gjennombrudd har endret den norske TV-bransjen

Nygaard, Astrid; Tuv, Torstein Namtvedt
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masterthesis.PDF (2.045Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2454069
Date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [4656]
Abstract
Denne masterutredningen har som formål å studere hvordan den norske TV-bransjen har blitt

påvirket av og respondert på strømmeteknologiens gjennombrudd i 2012. Studien tar for seg

hvordan bransjens evne til å skape og kapre verdi har endret seg som følge av

gjennombruddet. Ved å se på egenskaper ved bransjen og aktørene analyserer vi så hvordan

aktørene har blitt påvirket av sjokket. Studien tar deretter for seg sentrale beslutninger

aktørene har tatt som kan bidra til å forklare dagens konkurransesituasjon.

Med utgangspunkt i teori om strategi og teknologiske sjokk, studerer vi hvordan våre funn

samsvarer med eksisterende teori, og hvilke implikasjoner funnene har for aktørenes

konkurransesituasjon. Utredningen er utformet som en kvalitativ casestudie med utforskende

design, hvor vi gjennom seks dybdeintervjuer med sentrale nøkkelpersoner i bransjen har

ervervet god innsikt og forståelse for bransjen og strømmeteknologiens påvirkning. Våre

funn presenteres i en forretningscase, som har som formål å kunne benyttes i

undervisningssammenheng. Denne forteller en kronologisk historie om den norske TVbransjen

og hvordan strømmeteknologi har endret denne bransjen fundamentalt.

Som følge av strømmeteknologiens gjennombrudd har bransjen opplevd en stor økning i

verdiskaping. Markedsstørrelsen har økt betraktelig, da sluttbruker blir en direktekunde av

aktørene ved strømmetjenester. Videre gir strømming muligheten til å tilby et TV-produkt

som ikke er mulig ved tradisjonell kringkasting, noe som øker sluttbrukers reservasjonspris.

Dette har ført til en seer-flukt fra tradisjonell kringkastet TV, der sluttbrukere heller velger å

strømme. Seerflukten har imidlertid ikke ført til at annonsører har valgt å forlate

kringkastingsmarkedet og disse viser fortsatt høy betalingsvilje.

Våre funn viser at de strukturelle etableringsbarrierene i bransjen har falt som følge av den

teknologiske utviklingen. Dette har medført at globale strømmeaktører enkelt har kunnet

etablere seg i det norske markedet, noe som har økt rivaliseringen i bransjen. Som følge av

dette tilfaller den økte verdiskapingen hovedsakelig andre i verdikjeden enn aktørene i

bransjen. For å differensiere seg fra de globale aktørene velger de norske TV-husene å satse

på lokalt innhold. De norske aktørene har også måttet opparbeide seg nye ressurser for å

kunne være konkurransedyktige ved den nye posisjonen, og teknologisk utvikling har fått en

helt ny funksjon og betydning for selskapene.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit