Teknologisk sjokk i den norske TV-bransjen : en casestudie av hvordan strømmeteknologiens gjennombrudd har endret den norske TV-bransjen
Abstract
Denne masterutredningen har som formål å studere hvordan den norske TV-bransjen har blitt
påvirket av og respondert på strømmeteknologiens gjennombrudd i 2012. Studien tar for seg
hvordan bransjens evne til å skape og kapre verdi har endret seg som følge av
gjennombruddet. Ved å se på egenskaper ved bransjen og aktørene analyserer vi så hvordan
aktørene har blitt påvirket av sjokket. Studien tar deretter for seg sentrale beslutninger
aktørene har tatt som kan bidra til å forklare dagens konkurransesituasjon.
Med utgangspunkt i teori om strategi og teknologiske sjokk, studerer vi hvordan våre funn
samsvarer med eksisterende teori, og hvilke implikasjoner funnene har for aktørenes
konkurransesituasjon. Utredningen er utformet som en kvalitativ casestudie med utforskende
design, hvor vi gjennom seks dybdeintervjuer med sentrale nøkkelpersoner i bransjen har
ervervet god innsikt og forståelse for bransjen og strømmeteknologiens påvirkning. Våre
funn presenteres i en forretningscase, som har som formål å kunne benyttes i
undervisningssammenheng. Denne forteller en kronologisk historie om den norske TVbransjen
og hvordan strømmeteknologi har endret denne bransjen fundamentalt.
Som følge av strømmeteknologiens gjennombrudd har bransjen opplevd en stor økning i
verdiskaping. Markedsstørrelsen har økt betraktelig, da sluttbruker blir en direktekunde av
aktørene ved strømmetjenester. Videre gir strømming muligheten til å tilby et TV-produkt
som ikke er mulig ved tradisjonell kringkasting, noe som øker sluttbrukers reservasjonspris.
Dette har ført til en seer-flukt fra tradisjonell kringkastet TV, der sluttbrukere heller velger å
strømme. Seerflukten har imidlertid ikke ført til at annonsører har valgt å forlate
kringkastingsmarkedet og disse viser fortsatt høy betalingsvilje.
Våre funn viser at de strukturelle etableringsbarrierene i bransjen har falt som følge av den
teknologiske utviklingen. Dette har medført at globale strømmeaktører enkelt har kunnet
etablere seg i det norske markedet, noe som har økt rivaliseringen i bransjen. Som følge av
dette tilfaller den økte verdiskapingen hovedsakelig andre i verdikjeden enn aktørene i
bransjen. For å differensiere seg fra de globale aktørene velger de norske TV-husene å satse
på lokalt innhold. De norske aktørene har også måttet opparbeide seg nye ressurser for å
kunne være konkurransedyktige ved den nye posisjonen, og teknologisk utvikling har fått en
helt ny funksjon og betydning for selskapene.