Vinmonopolet og taxfree-ordningen : en analyse av priser og effekten av økt alkoholkvote
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2454071Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med denne masterutredningen har vært å vurdere hvordan taxfree-ordningen
påvirker Vinmonopolet. For å kunne svare på dette har vi samlet inn omsetningstall for både
Vinmonopolets butikker og taxfree-butikkene ved norske flyplasser, og gjennomført et
intervju med Vinmonopolets kommunikasjonsdirektør, Halvor Lorentzen Bing. Vi har i tillegg
innhentet informasjon om prisene de to aktørene har på identiske produkter.
Et betydningsfullt funn i analysen er at alkoholsalget på taxfree-butikkene har hatt en sterk
vekst i flere av årene etter 2010, noe som enten kan føre til et økt alkoholkonsum blant norske
innbyggere, en svekkelse av markedsposisjonen til Vinmonopolet på grunn av lavere salg,
eller en kombinasjon av begge. Dersom Vinmonopolet fortsetter å miste markedsandeler vil
det svekke deres legitimitet som et alkoholpolitisk virkemiddel.
Et annet viktig funn i analysen er at taxfree-butikkenes priser på alkohol ikke gjenspeiler en
avgiftsfri pris, Vinmonopolets priser eksklusive avgifter, slik mange tror. For brennevinsprodukter
fant vi at taxfree-butikkenes pris i gjennomsnitt er 87 % høyere enn avgiftsfri pris,
men de er samtidig langt lavere enn prisene på Vinmonopolet. Dette skyldes de høye
alkoholavgiftene som ilegges brennevin i Norge, som gjør det mulig for taxfree-butikkene å
oppnå høy profitt samtidig som kunden sparer mye i forhold til å handle på Vinmonopolet. På
grunn av lavere alkoholavgift for svakvin er det mindre mulighet for både profitt for taxfreebutikkene,
og besparelse for kunden i forhold til å handle på Vinmonopolet. For
svakvinsprodukter er taxfree-butikkenes pris i gjennomsnitt 38 % høyere enn avgiftsfri pris.
Avslutningsvis i utredningen fant vi at kvoteendringen, som ble innført 1. juli 2014, har
redusert omsetningen til Vinmonopolet. Alkoholkonsumet til norske innbyggere har ikke økt
som følge av kvoteendringen, men salget av svakvin på taxfree-butikkene økte i året kvoteendringen
ble innført og året etter. Dette tyder på at omsetningen til Vinmonopolet ble redusert
da mer av alkoholen som konsumeres i Norge ble kjøpt på taxfree-butikkene.
Utredningen har vist at det økende taxfree-salget på sikt vil svekke Vinmonopolets legitimitet
som alkoholpolitisk virkemiddel, noe som vil true dispensasjonen fra EU til å drive
alkoholmonopol. Vinmonopolet er en offentlig eid bedrift og vil derfor ikke ha like høye
kostnader knyttet til utbetaling av utbytte til eiere som dagens aktør, Travel Retail Norway,
har. Dette betyr at Vinmonopolet vil kunne drifte taxfree-salget av alkohol lønnsomt, også
dersom deres kostnader knyttet til driften blir høyere enn dagens aktør.