Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSchjelderup, Guttorm
dc.contributor.authorSchrøder, Rebecca Michelle Smøraas
dc.contributor.authorSveinung, Kristiane Nanett
dc.date.accessioned2017-09-11T12:12:45Z
dc.date.available2017-09-11T12:12:45Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2454071
dc.description.abstractFormålet med denne masterutredningen har vært å vurdere hvordan taxfree-ordningen påvirker Vinmonopolet. For å kunne svare på dette har vi samlet inn omsetningstall for både Vinmonopolets butikker og taxfree-butikkene ved norske flyplasser, og gjennomført et intervju med Vinmonopolets kommunikasjonsdirektør, Halvor Lorentzen Bing. Vi har i tillegg innhentet informasjon om prisene de to aktørene har på identiske produkter. Et betydningsfullt funn i analysen er at alkoholsalget på taxfree-butikkene har hatt en sterk vekst i flere av årene etter 2010, noe som enten kan føre til et økt alkoholkonsum blant norske innbyggere, en svekkelse av markedsposisjonen til Vinmonopolet på grunn av lavere salg, eller en kombinasjon av begge. Dersom Vinmonopolet fortsetter å miste markedsandeler vil det svekke deres legitimitet som et alkoholpolitisk virkemiddel. Et annet viktig funn i analysen er at taxfree-butikkenes priser på alkohol ikke gjenspeiler en avgiftsfri pris, Vinmonopolets priser eksklusive avgifter, slik mange tror. For brennevinsprodukter fant vi at taxfree-butikkenes pris i gjennomsnitt er 87 % høyere enn avgiftsfri pris, men de er samtidig langt lavere enn prisene på Vinmonopolet. Dette skyldes de høye alkoholavgiftene som ilegges brennevin i Norge, som gjør det mulig for taxfree-butikkene å oppnå høy profitt samtidig som kunden sparer mye i forhold til å handle på Vinmonopolet. På grunn av lavere alkoholavgift for svakvin er det mindre mulighet for både profitt for taxfreebutikkene, og besparelse for kunden i forhold til å handle på Vinmonopolet. For svakvinsprodukter er taxfree-butikkenes pris i gjennomsnitt 38 % høyere enn avgiftsfri pris. Avslutningsvis i utredningen fant vi at kvoteendringen, som ble innført 1. juli 2014, har redusert omsetningen til Vinmonopolet. Alkoholkonsumet til norske innbyggere har ikke økt som følge av kvoteendringen, men salget av svakvin på taxfree-butikkene økte i året kvoteendringen ble innført og året etter. Dette tyder på at omsetningen til Vinmonopolet ble redusert da mer av alkoholen som konsumeres i Norge ble kjøpt på taxfree-butikkene. Utredningen har vist at det økende taxfree-salget på sikt vil svekke Vinmonopolets legitimitet som alkoholpolitisk virkemiddel, noe som vil true dispensasjonen fra EU til å drive alkoholmonopol. Vinmonopolet er en offentlig eid bedrift og vil derfor ikke ha like høye kostnader knyttet til utbetaling av utbytte til eiere som dagens aktør, Travel Retail Norway, har. Dette betyr at Vinmonopolet vil kunne drifte taxfree-salget av alkohol lønnsomt, også dersom deres kostnader knyttet til driften blir høyere enn dagens aktør.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectøkonomisk styringnb_NO
dc.titleVinmonopolet og taxfree-ordningen : en analyse av priser og effekten av økt alkoholkvotenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodenhhmasnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel