Styringssystemet i Miles AS : en studie av hvordan et selskap oppnår organisatorisk kontroll uten budsjetter og kvantitative mål, samt en vurdering av modellens lønnsomhet
Abstract
I de fleste organisasjoner er budsjetter en grunnleggende byggestein. Denne utredningen
undersøker styringssystemet som helhet i IT-konsulentselskapet Miles AS, som aldri har hatt
budsjetter eller kvantitative mål. Hensikten er å få en grundigere forståelse av hvordan et
selskap i praksis designer et styringssystem uten dette. Videre i oppgaven undersøkes det
hvilke tiltak caseselskapet har gjort for å unngå byråkrati i en fase med konstant vekst.
Avslutningsvis analyseres selskapets økonomiske prestasjon sammenlignet med bransjen og
utvalgte konkurrenter. Dette gjøres for å vurdere om et styringssystem uten budsjetter eller
kvantitative mål er lønnsomt. Oppgavens problemstilling er besvart ved å utføre intervjuer
på caseselskapets kontor i Bergen. For å sikre pålitelig data analyseres også intervjuer av
ansatte i selskapet gjennomført av forskere på NHH i 2013. I tillegg suppleres det med
informasjon gitt på konsernets hjemmeside, i media, i bedriftspresentasjon og i årsregnskap.
For å forstå hvordan organisatorisk kontroll oppnås uten budsjetter, undersøkes
styringselementer i caseselskapet, kategorisert etter Malmi og Browns (2008) typologi.
Selskapets visjon er å skape en fremragende arbeidsplass basert på verdiene faglig autoritet
og varme. Fokuset på ansatte og kunder er langsiktig, og det er en grunnleggende tro på at
det er kultur som skaper ønsket atferd. Derfor er kulturelle elementer mest omfattende, mens
kybernetiske og administrative elementer, samt planleggings- og belønningselementer, er
designet basert på kulturen. Styringspakken som helhet sørger for at ansatte tar beslutninger
med grunnlag i selskapets verdier, og hva som er best for kunden og Miles. Kulturen sørger
for god kunnskaps- og informasjonsdeling internt. Selskapet har også god kostnadskontroll,
på tross av budsjettets fravær. Gjennom selskapets sterke fokus på rekruttering og
kulturbygging, samt gjensidige forventninger, oppnås et høyt nivå av organisatorisk kontroll.
Behovet for å styre ansatte utover dette er lite, og ledelsen bruker derfor mer tid på
personalansvar. Integreringen av de ulike elementene i systemet er en kritisk faktor for
suksess. I tillegg er det viktig med ledere som har gode menneskelige egenskaper.
I oppgaven er det også vist at det med enkle tiltak er mulig å unngå byråkratiske effekter i en
fase med sterk vekst. Avslutningsvis er det funnet at caseselskapet har god økonomiske
resultater sammenlignet med bransjen og utvalgte konkurrenter, og det konkluderes med at
selskapets unike filosofi og styringsmodell er lønnsom. Videre har modellen støtte i
forskning, og oppgavens funn kan, med modifikasjoner, generaliseres til andre selskap.