Digitalisering innenfor dagligvarebransjen
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2455072Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4491]
Sammendrag
De siste årene har vi sett en utvikling mot et mer konsentrert marked i dagligvarebransjen,
der hvor lavprissegmentet har kapret de største markedsandelene. I tillegg til dette har vi
også sett en fremvekst av nettbaserte nyetableringer, samt andre digitale satsninger fra de
etablerte aktørene.
Målet vårt med denne oppgaven er å besvare problemstillingen: «Hvordan kan digitalisering
i norsk dagligvarebransje skape konkurransefortrinn?». Dette spørsmålet besvarer vi
gjennom å analysere konkurransen i markedet ved bruk av strategiske analyser og finansiell
teori. Videre undersøker vi hvordan digitalisering kan påvirke konkurransesituasjonen.
Vi har undersøkt hvordan digitalisering kan skape konkurransefortrinn gjennom tre former
for digitalisering som brukes i bransjen i dag, og som stemmer overens med teori fra Porter
om hvordan informasjonsteknologi kan skape konkurransefortrinn. Resultatene fra oppgaven
sier at datainnsamling vil føre til flest muligheter for differensiering og kostnadslederskap,
og vil derfor være anbefalte digitale virkemiddel til å skape konkurransefortrinn.