Sniking på kollektivtransport i Bergen
Abstract
Denne utredningen tar for seg fenomenet sniking på kollektivtransport i Bergen, og forsøker
å kartlegge felles kjennetegn for snikere, årsaker til sniking, og om Skyss kan iverksette tiltak
som vil kunne redusere omfanget av sniking. Vi gjennomførte kvalitative intervjuer for å
tilegne nødvendig kunnskap om sniking, for så å bygge videre på denne kunnskapen ved å
gjennomføre en kvantitativ spørreundersøkelse blant studenter i Bergen.
Vi fant at snikere skiller seg fra betalende reisende på flere områder. For det første reiser
snikere oftere utenom rush-tiden, og oftere senere på døgnet enn betalende reisende. For det
andre observerer snikere billettkontroller oftere enn betalende reisende. Videre fant vi at det
er flere årsaker til at enkelte velger å snike på kollektivtransport i Bergen. Ikke overraskende,
gitt studenters økonomiske situasjon, tronet «billettprisen er for høy» som hovedårsak til
sniking. Andre viktige årsaker var «få kontroller» og kort reisestrekning.
Holdninger fant vi også til å være en påvirkende faktor. Snikerne hadde generelt sett en mye
høyere oppfattelse av at det er sosialt akseptert blant studenter å reise kollektivt uten å betale
for billett enn hva gjelder for betalende reisende. Videre sa stort sett alle de betalende reisende
seg enige i at å kjøpe billett er «det riktige å gjøre», mot kun litt over halvparten av snikerne.
Vi undersøkte også om det kunne være en sammenheng mellom sniking og tilfredshet, og
resultatene viste at snikerne i snitt var mer tilfredse med kollektivtilbudet samlet sett enn hva
betalende reisende var.
Skyss vil effektivt kunne redusere snikprosenten ved å redusere prisen på enkeltbillett. En
annen effektiv måte å redusere snikprosenten på vil være ved å øke størrelsen på gebyret og
samtidig øke antall kontroller, ettersom dette vil øke kontrollsannsynligheten og redusere
lønnsomheten av sniking. I tillegg viste vi hvordan innføring av en 15-minuttersbillett kunne
redusere sniking på lang sikt.