Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorArve, Malin E.
dc.contributor.authorDiserud, Kine S.
dc.contributor.authorHåvi, Simon
dc.date.accessioned2017-09-18T11:08:58Z
dc.date.available2017-09-18T11:08:58Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2455092
dc.description.abstractDenne utredningen tar for seg fenomenet sniking på kollektivtransport i Bergen, og forsøker å kartlegge felles kjennetegn for snikere, årsaker til sniking, og om Skyss kan iverksette tiltak som vil kunne redusere omfanget av sniking. Vi gjennomførte kvalitative intervjuer for å tilegne nødvendig kunnskap om sniking, for så å bygge videre på denne kunnskapen ved å gjennomføre en kvantitativ spørreundersøkelse blant studenter i Bergen. Vi fant at snikere skiller seg fra betalende reisende på flere områder. For det første reiser snikere oftere utenom rush-tiden, og oftere senere på døgnet enn betalende reisende. For det andre observerer snikere billettkontroller oftere enn betalende reisende. Videre fant vi at det er flere årsaker til at enkelte velger å snike på kollektivtransport i Bergen. Ikke overraskende, gitt studenters økonomiske situasjon, tronet «billettprisen er for høy» som hovedårsak til sniking. Andre viktige årsaker var «få kontroller» og kort reisestrekning. Holdninger fant vi også til å være en påvirkende faktor. Snikerne hadde generelt sett en mye høyere oppfattelse av at det er sosialt akseptert blant studenter å reise kollektivt uten å betale for billett enn hva gjelder for betalende reisende. Videre sa stort sett alle de betalende reisende seg enige i at å kjøpe billett er «det riktige å gjøre», mot kun litt over halvparten av snikerne. Vi undersøkte også om det kunne være en sammenheng mellom sniking og tilfredshet, og resultatene viste at snikerne i snitt var mer tilfredse med kollektivtilbudet samlet sett enn hva betalende reisende var. Skyss vil effektivt kunne redusere snikprosenten ved å redusere prisen på enkeltbillett. En annen effektiv måte å redusere snikprosenten på vil være ved å øke størrelsen på gebyret og samtidig øke antall kontroller, ettersom dette vil øke kontrollsannsynligheten og redusere lønnsomheten av sniking. I tillegg viste vi hvordan innføring av en 15-minuttersbillett kunne redusere sniking på lang sikt.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectøkonomisk styringnb_NO
dc.titleSniking på kollektivtransport i Bergennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodenhhmasnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel