• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kundelojalitetsprogrammer i det norske dagligvaremarkedet : konkurransevirkninger

Aashagen, Synne Stedje; Teigen, Synne Gravalid
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masterthesis.PDF (1.178Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2455399
Date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [3749]
Abstract
Denne utredningen tar for seg det norske dagligvaremarkedet sin bruk av

kundelojalitetsprogrammer, samt gjør rede for hvordan dette i sin tur kan påvirke

konkurransebildet. Med utgangspunkt i mikroøkonomisk teori analyseres og drøftes mulige

konkurransevirkninger av de ulike kundeprogrammene som eksisterer i dagligvaremarkedet.

Videre ønsker vi å se om programmene i realiteten fører til økt kundelojalitet. Siden det

eksisterer begrenset empiri og litteratur på dette området i det norske dagligvaremarkedet, har

vi gjennomført en empirisk spørreundersøkelse blant kunder for å bidra til ny innsikt på

området.

Innledningsvis presenteres bransjens historie, hvordan dagligvaremarkedet fungerer i dag og

de ulike kundelojalitetsprogrammene. Videre ser vi på etablerte teorier og empiri for å kunne

drøfte hvordan kundelojalitetsprogrammene virker inn på konkurransen. Deretter presenteres

den empiriske delen hvor vi redegjør for metodisk tilnærming, samt presenterer hypoteser og

funn. I analysen kartlegger vi markedsstrukturen, drøfter programmenes utforming og ser

nærmere på de konkurransemessige virkningene. Avslutningsvis gir vi en oppsummering hvor

vi legger frem funnene fra utredningen.

De viktigste funnene er at kundelojalitetsprogrammene som benyttes i norsk dagligvare kan

være med på å gjøre priskonkurransen mer intens. Videre vil dette kunne føre til en reduksjon

i aktørenes profitt. Dersom kun én aktør hadde tilbydd kundelojalitetsprogram, vil det kunne

være lønnsomt for han selv. På samme måte kan det være en ulempe for en aktør dersom han

er den eneste som ikke tilbyr et kundelojalitetsprogram.

Våre videre funn er at det er en sammenheng mellom det å ha et kundelojalitetsprogram og

kundens lojalitet til butikk. Dette kan enten forklares ved at programmene har en

lojalitetsskapende effekt eller at kunden velger å ha programmet fordi han allerede er lojal.

Kunder som har flere enn ett kundelojalitetsprogram ser ut til å være mindre lojale enn de

kundene som kun har ett.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit