• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Digitalisering som driver for organisatorisk endring: en casestudie av et offentlig digitaliseringsprosjekt

Magnussen, Kristina; Stafsnes, Arne Benjamin Schüren
Master thesis
Thumbnail
View/Open
master2017.pdf (1.879Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2473213
Date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [3749]
Abstract
I denne masterutredningen har vi undersøkt de organisatoriske effektene av

digitaliseringsprosjektet Mine pasientreiser. Prosjektet innebar en overgang fra manuell til

automatisk saksbehandling av pasientreiser uten rekvisisjon. En pasientreise er pasientens

transport til og fra et behandlingssted, og kan deles inn i reiser med og uten rekvisisjon som

henholdsvis er reiser bestilt gjennom et pasientreisekontor, eller reiser organisert av pasienten

selv. Pasientreiseområdet består av pasientreisekontorer og den nasjonale enheten Pasientreiser

HF. Pasientreiseområdet for reiser uten rekvisisjon benyttet per mars 2017 145,8 årsverk og

behandlet i 2016 4,3 millioner reiser. I denne utredningen har vi benyttet en eksplorativ

tilnærming, med dybdeintervjuer av personer i ulike deler av pasientreiseområdet som

hovedkilde.

Vi har definert seks elementer i pasientreiseområdet for reiser uten rekvisisjon som vi mener

har blitt påvirket av digitaliseringsprosjektet. De seks elementene er (1) regelverk, (2) økonomi,

(3) teknologi, (4) ansatte, (5) struktur og (6) oppgaver og verdiskaping. Vi ser også at

omgivelsene til prosjektet, som vi har definert som politiske føringer og digitale trender, har

påvirket elementene på ulik måte. Teknologien har vært utgangspunkt for å drive frem endring

i flere av de andre elementene. I løpet av studien har vi funnet at påvirkningen elementene har

hatt på hverandre er direkte eller indirekte.

Omorganiseringen (struktur) i pasientreiseområdet for reiser uten rekvisisjon kan forklares

gjennom innføring av ny teknologi. Den nye teknologiske løsningen har muliggjort målet om

automatisk behandling av refusjonskrav, noe som har ført til en reduksjon i behovet for antall

ansatte. På bakgrunn av det reduserte behovet for ansatte har pasientreiser uten rekvisisjon gått

fra å bli behandlet ved tolv lokale, til fire regionale pasientreisekontor (struktur).

Underveis i studien har vi avdekket utfordringer knyttet til prosjektets påvirkning på ansatte.

Prosjektledelsen har lagt opp til involvering i prosjektet, men det ser ut til at manglende følelse

av reell påvirkning på beslutninger har skapt misnøye og tendenser til forsvar om egen

arbeidsplass.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit