• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hva er verdien av studentenes verdsettelser? : en studie av kursmål og anbefalinger

Rødseth, Peter
Master thesis
Thumbnail
View/Open
master2017.PDF (1.759Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2485832
Date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [4207]
Abstract
Mange økonomistudenter velger å verdsette aksjer i sin mastergradsavhandling. Jeg har i

denne utredningen hatt som mål å finne ut hvor gode deres analyser har vært. For å gjøre dette

har jeg undersøkt hvor treffsikre deres kursmål er sammenlignet med kursmålene til

profesjonelle analytikere, i tillegg til kursmål produsert av enkle prognosemodeller. Jeg har

også undersøkt hvorvidt man ville oppnådd høyere lønnsomhet ved å følge deres anbefalinger

enn ved å investere i en markedsportefølje.

Mine analyser viser at studentenes kursmål er mindre treffsikre enn kursmålene til

profesjonelle analytikere, både ved at en mindre andel av studentenes kursmål har blitt nådd

og ved at de har hatt en betraktelig høyere estimatfeil. Empiriske tester kan videre bekrefte at

kursmål produsert av en student både har signifikant lavere sannsynlighet for å nås, og at de

har en signifikant høyere estimatfeil, sammenlignet med kursmål produsert av en erfaren

analytiker. Jeg finner også at selv en enkel prognosemodell kan produsere kursmål som nås

oftere og har lavere estimatfeil enn studentenes kursmål. Når det gjelder treffsikkerheten av

studentenes anbefalinger viser mine analyser at deres kjøpsanbefalinger har oppnådd negativ

meravkastning, mens deres salgsanbefalinger har oppnådd positiv meravkastning. En investor

ville dermed oppnådd høyere lønnsomhet ved å gjøre det motsatte av det studentene har

anbefalt.

Selv om studentenes verdsettelser har vært lite treffsikre vil jeg likevel ikke argumentere for

at deres utredninger ikke har noen verdi. Det at analytikere har produsert mer treffsikre

kursmål enn studentene kan tyde på at erfaring spiller en viktig rolle i aksjeanalyse. Studentene

har lært seg de nødvendige teknikkene og modellene for å verdsette aksjer, men de mangler

imidlertid den erfaringen som analytikerne har. Resultatene mine kan indikere at de, etter hvert

som de blir mer erfarne, vil være i stand til å produsere mer treffsikre analyser. Å verdsette

aksjer i mastergradsavhandlingen kan være en mulighet for studentene til å «trene» seg på

aksjeanalyse og få erfaring som er verdifull når de skal ut i arbeidslivet.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit