dc.description.abstract | Mange økonomistudenter velger å verdsette aksjer i sin mastergradsavhandling. Jeg har i
denne utredningen hatt som mål å finne ut hvor gode deres analyser har vært. For å gjøre dette
har jeg undersøkt hvor treffsikre deres kursmål er sammenlignet med kursmålene til
profesjonelle analytikere, i tillegg til kursmål produsert av enkle prognosemodeller. Jeg har
også undersøkt hvorvidt man ville oppnådd høyere lønnsomhet ved å følge deres anbefalinger
enn ved å investere i en markedsportefølje.
Mine analyser viser at studentenes kursmål er mindre treffsikre enn kursmålene til
profesjonelle analytikere, både ved at en mindre andel av studentenes kursmål har blitt nådd
og ved at de har hatt en betraktelig høyere estimatfeil. Empiriske tester kan videre bekrefte at
kursmål produsert av en student både har signifikant lavere sannsynlighet for å nås, og at de
har en signifikant høyere estimatfeil, sammenlignet med kursmål produsert av en erfaren
analytiker. Jeg finner også at selv en enkel prognosemodell kan produsere kursmål som nås
oftere og har lavere estimatfeil enn studentenes kursmål. Når det gjelder treffsikkerheten av
studentenes anbefalinger viser mine analyser at deres kjøpsanbefalinger har oppnådd negativ
meravkastning, mens deres salgsanbefalinger har oppnådd positiv meravkastning. En investor
ville dermed oppnådd høyere lønnsomhet ved å gjøre det motsatte av det studentene har
anbefalt.
Selv om studentenes verdsettelser har vært lite treffsikre vil jeg likevel ikke argumentere for
at deres utredninger ikke har noen verdi. Det at analytikere har produsert mer treffsikre
kursmål enn studentene kan tyde på at erfaring spiller en viktig rolle i aksjeanalyse. Studentene
har lært seg de nødvendige teknikkene og modellene for å verdsette aksjer, men de mangler
imidlertid den erfaringen som analytikerne har. Resultatene mine kan indikere at de, etter hvert
som de blir mer erfarne, vil være i stand til å produsere mer treffsikre analyser. Å verdsette
aksjer i mastergradsavhandlingen kan være en mulighet for studentene til å «trene» seg på
aksjeanalyse og få erfaring som er verdifull når de skal ut i arbeidslivet. | nb_NO |