Mobile lommebøker : en eksplorativ studie av dagens konkurransesituasjon og fremtidig utvikling
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2486142Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4518]
Sammendrag
Betalingsmarkedet i 2017 er preget av kontinuerlig endring og stor usikkerhet. Teknologisk
fremgang og bevegelser i forbrukervaner er sentrale drivere bak utviklingen av nye
betalingsmetoder. Stadig flere forbrukere benytter i dag sin smarttelefon til å utføre
betalinger. Samtidig entrer et økende antall aktører markedet for mobile lommebøker.
Formålet med denne oppgaven er å kartlegge dagens konkurransesituasjon for mobile
lommebøker i Norge, samt danne et bilde av en sannsynlig fremtidig situasjon. Vi studerer
blant annet hvordan endringer i teknologi, reguleringer og forbrukervaner, samt sosiale og
kulturelle forhold setter sentrale rammebetingelser for hvordan konkurransen utspiller seg.
Eksisterende litteratur har bidratt med viktig innsikt i digitale plattformer og økosystemer.
Samtidig er store deler av tidligere forskning på mobile betalingsløsninger utdatert. Denne
masterutredningen søker derfor å tilføre ny kunnskap om et svært relevant fagfelt.
Vi har gjennomført et eksplorativt casestudie av Vipps. Oppgavens funn er basert på
tidligere forskning og tilgjengelig dagsaktuell informasjon, samt data innhentet ved åtte
kvalitative ekspertintervjuer. Gjennom vår masterutredning avdekket vi en rekke interessante
utviklingstrekk for mobile lommebøker. Vi er dermed i stand til å presentere en sannsynlig
konkurransesituasjon i 2020. Markedet forventes å være vesentlig mer fragmentert to til tre
år frem i tid. Samtidig vil mobile lommebøker trolig inneholde et økt antall tjenester. Et
bredere tjenestespekter muliggjøres av et mer komplekst økosystem. Tjenestene vil trolig
være preget av svært høy grad av brukervennlighet, da enkelhet pekes ut som en avgjørende
faktor for brukeradopsjon. Brukernes krav til enkelhet kan resultere i at betalingstilbyderes
rolle svekkes som følge av at betaling kontekstualiseres. Lav betalingsvilje for digitale
betalingstjenester gjør mobile lommebøkers lønnsomhet til en dagsaktuell utfordring som
forventes å bestå også i fremtiden. Vår studie bidrar således med innsikt i dagens
konkurransesituasjon for mobile lommebøker, samt meningsfulle og etterprøvbare
prediksjoner om fremtidig utvikling.