• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Styrer pengene pengene? : Norske bedrifters påvirkning på Stortingets finanspolitikk

Indrefjord, Geir
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masterthesis.PDF (1.912Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2486410
Date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [3749]
Abstract
Hvordan og i hvilken grad norske bedrifter får fremmet sine interesser overfor Stortingets

finanskomité er ikke noe trivielt spørsmål. Finanskomiteen øver betydelig innflytelse over

forhold som er av meget stor viktighet for bedriftene og deres konkurranseevne. Norges

finanspolitikk, herunder statsbudsjettet, skatter, avgifter og reguleringer, går gjennom

finanskomiteen. Det er gode holdepunkter for at det har funnet sted og vil finne sted endringer

som innebærer at bedriftenes samvirke med finanskomiteen både allerede er blitt og dessuten

fremover vil bli enda viktigere enn tidligere.

Denne utredningens ambisjon er å studere samvirket mellom norske bedrifter og Stortingets

finanskomité, undersøke omfang og type kontakt mellom disse, kartlegge holdninger og

vurderinger rundt kontakten både fra bedriftenes og politikernes side og ikke minst vurdere

hensiktsmessigheten av dagens status quo og undersøke potensialet for forbedringer. Vi gjør

dette gjennom en omfattende gjennomgang av eksisterende forskning relatert til

påvirkningsarbeid under norske forhold og en bred spørreundersøkelse om den nåværende

situasjonen for bedriftssektorens påvirkningsarbeid mot finanskomiteen.

Resultatene viser at bedriftene og deres organisasjoner har gode muligheter til å påvirke

Stortingets finanspolitikk og at disse mulighetene utnyttes relativt godt. Både politikerne og

bedriftenes organisasjoner er samstemte i at politikerne i finanskomiteen nesten alltid tar seg

tid til å lytte når bedriftssektoren har noe å formidle til komiteen. Det er imidlertid store

forskjeller i hvordan bedriftssektoren forventer å bli møtt av de ulike politiske partiene, en

opplevelse som imidlertid i liten grad påtreffes etter faktisk kontakt. Finanskomiteens

medlemmer oppgir i gjennomsnitt å ha hele 296,1 kontakter med bedriftssektoren siste år,

hvorav 165,0 kan anses som høyintensive (for eksempel bedriftsbesøk eller møter).

Politikerne og bedriftssektoren er enig om at påvirkningen fra bedrifter er litt for liten i

forhold til hvordan det burde være, men særlig for politikerne er det her tale om et relativt

marginalt utslag. Etter fagbevegelsen er bedriftssektoren sammen med kommunesektoren den

samfunnssektoren som oppleves å lykkes best i å påvirke politikerne.

Det er likevel stort rom for forbedringer i samvirket mellom bedriftene og finanspolitikerne,

blant annet kan bruken av kommunikasjonsbyråer, alenegang, opinionens vurderinger av

virksomheten og partipolitiske preferanser være problematisk.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit