Matematikk som suksessfaktor i grunnskolelærerutdanningene : en analyse av sammenhengen mellom inntakskarakterer og prestasjoner i grunnskolelærerutdanningene
Abstract
Skjerpede opptakskrav til grunnskolelærerutdanningene er et av flere tiltak i regjeringens
strategi Lærerløftet, hvor ambisjonen er å løfte kvaliteten på og statusen til lærerutdanningen.
Høsten 2016 ble et krav om minimum snittkarakteren 4 i matematikk for opptak til
grunnskolelærerutdanningene innført. Regjeringen begrunner innføringen av et skjerpet
karakterkrav blant annet med at rekruttering av flinke og motiverte studenter vil styrke
lærerutdanningen og dermed bidra til at det blir utdannet mer kvalifiserte og faglig sterke
lærere. Lærerens fagkunnskap har igjen betydning for elevenes læringsutbytte. At et skjerpet
karakterkrav i matematikk bidrar til at de flinkeste og mest motiverte studentene blir rekruttert
til studiet, er derfor avgjørende for at tiltaket skal virke etter sin hensikt. Et sentralt spørsmål
i denne forbindelse er dermed om matematikkbakgrunn fra videregående skole har betydning
for studentenes prestasjoner, dvs. karakterer og studieprogresjon, i
grunnskolelærerutdanningene. Denne oppgaven studerer nettopp denne sammenhengen
mellom matematikkbakgrunn og prestasjoner i grunnskolelærerutdanningene. Samtidig
studeres sammenhengen mellom andre inntakskarakterer og prestasjoner i
grunnskolelærerutdanningene. I tillegg analyseres konsekvenser ved innføring av fire
alternative opptakskrav, heriblant et krav om minimum karakteren 4 i matematikk.
Ved bruk av blant annet regresjonsanalyse undersøkes de nevnte sammenhengene på et utvalg
på 344 studenter fra grunnskolelærerutdanningene 1.-7. trinn og 5.-10. trinn ved Høgskolen
på Vestlandet. Resultatene av oppgavens empiriske analyse viser at karakterbakgrunn fra VGS
har betydning for prestasjoner i grunnskolelærerutdanningene. Karakterer i matematikk har
også betydning for prestasjoner i grunnskolelærerutdanningene, men er ikke av større
betydning enn inntakskarakterer i andre fag. I tillegg viser analysen at studenter som har bestått
et av programfagene S1, S2, R1 eller R2 utover fellesfagene i matematikk på VGS, presterer
bedre enn andre studenter i grunnskolelærerutdanningene. En sammenligning mellom
alternative opptakskrav tyder på at andre opptakskrav enn krav om minimum karakteren 4 i
matematikk er mer hensiktsmessig, dersom man ønsker å styrke den faglige kvaliteten på
studentene, øke gjennomstrømningen og redusere frafallet i utdanningen. Størsteparten av
variasjonen i karakterer og progresjon kan imidlertid ikke tilskrives karakterer fra
videregående skole. Det tyder på at andre faktorer, som for eksempel motivasjon, studievaner
samt innholdet i og kvaliteten på undervisningsopplegget i grunnskolelærerutdanningene,
spiller en vel så viktig rolle for studentenes prestasjoner som inntakskarakterer.