Effektivitet i det norske drosjemarkedet : en økonomisk vurdering av forretningsmodellene til Uber og tax
Abstract
Formålet med denne utredningen er å vurdere effektiviteten i det norske drosjemarkedet.
Nyhetsbildet har siden Ubers etablering i Norge vært preget av debatten om Uber og
taxinæringen. Nylig ble det stilt krav fra EFTAs overvåkningsorgan til norske myndigheter om
endring i drosjemarkedet, hvor det hevdes at reguleringene forhindrer konkurranse og
nyetablering. Hensikten med utredningen har følgelig vært å avgjøre om Uber eller taxis
forretningsmodell kan produsere drosjetransport mest effektivt. Med dette ønsker vi å komme
med et bidrag til evalueringen av drosjemarkedet Samferdselsdepartementet nå har sagt de vil
gå i gang med. Ved å se på tjenesteproduksjonen og kundetilfredshet i tjenestene håper vi å
danne et kvantifisert bilde av effektiviteten i det norske drosjemarkedet. Her har det blitt foretatt
en todelt utredning, hvor vi analyserer produksjonen av drosjetjenesten med utgangspunkt i
pris, kostnader og kapasitetsutnyttelse, og gjennom en spørreundersøkelse, sammenligner vi
kundenes tilfredshet og hvilke verdier tjenestene skaper for kundene. Her finner vi at Uber har
lavere priser for omtrent like kostnader og at de er mer økonomisk effektiv per tur. Taxi tar en
høyere pris uten at dette er kostnadsbegrunnet, hvor resultatene viser at lav kapasitetsutnyttelse
og ineffektiv organisering trekker lønnsomheten ned. Analysen av tilfredshet viser også at Uber
generelt har mer tilfredse kunder og skaper en høyere kundeverdi, gjennom større transparens
og bedre informasjon. Ubers digitale plattform bidrar her til reduksjon i transaksjonskostnadene
og mer interaksjon mellom sjåfør og passasjer, som hever tillit og effektiviserer tjenesten.
Vi konkluderer med at Uber sin forretningsmodell er mer effektiv og skaper mer verdi for
kundene. Det vises til at i en tid med høy teknologiskvekst, bør det i drosjemarkedet åpnes for
innovasjon og mer konkurransedyktige aktører, som kan komme konsumentene til gode.