• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Effektivitet i det norske drosjemarkedet : en økonomisk vurdering av forretningsmodellene til Uber og tax

Østvold, Anne; Strand, Linn-Kristin
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masterthesis.PDF (3.869Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2486776
Date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [4207]
Abstract
Formålet med denne utredningen er å vurdere effektiviteten i det norske drosjemarkedet.

Nyhetsbildet har siden Ubers etablering i Norge vært preget av debatten om Uber og

taxinæringen. Nylig ble det stilt krav fra EFTAs overvåkningsorgan til norske myndigheter om

endring i drosjemarkedet, hvor det hevdes at reguleringene forhindrer konkurranse og

nyetablering. Hensikten med utredningen har følgelig vært å avgjøre om Uber eller taxis

forretningsmodell kan produsere drosjetransport mest effektivt. Med dette ønsker vi å komme

med et bidrag til evalueringen av drosjemarkedet Samferdselsdepartementet nå har sagt de vil

gå i gang med. Ved å se på tjenesteproduksjonen og kundetilfredshet i tjenestene håper vi å

danne et kvantifisert bilde av effektiviteten i det norske drosjemarkedet. Her har det blitt foretatt

en todelt utredning, hvor vi analyserer produksjonen av drosjetjenesten med utgangspunkt i

pris, kostnader og kapasitetsutnyttelse, og gjennom en spørreundersøkelse, sammenligner vi

kundenes tilfredshet og hvilke verdier tjenestene skaper for kundene. Her finner vi at Uber har

lavere priser for omtrent like kostnader og at de er mer økonomisk effektiv per tur. Taxi tar en

høyere pris uten at dette er kostnadsbegrunnet, hvor resultatene viser at lav kapasitetsutnyttelse

og ineffektiv organisering trekker lønnsomheten ned. Analysen av tilfredshet viser også at Uber

generelt har mer tilfredse kunder og skaper en høyere kundeverdi, gjennom større transparens

og bedre informasjon. Ubers digitale plattform bidrar her til reduksjon i transaksjonskostnadene

og mer interaksjon mellom sjåfør og passasjer, som hever tillit og effektiviserer tjenesten.

Vi konkluderer med at Uber sin forretningsmodell er mer effektiv og skaper mer verdi for

kundene. Det vises til at i en tid med høy teknologiskvekst, bør det i drosjemarkedet åpnes for

innovasjon og mer konkurransedyktige aktører, som kan komme konsumentene til gode.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit