Hvorfor velger teknologigiganter å kjøpe opp lavdigitaliserte selskaper? - Et trendskifte? : en flercasestudie av Amazon sitt oppkjøp av Whole Foods og Airbnb sitt oppkjøp av Luxury Retreats
Abstract
Hensikten med denne utredningen har vært å analysere hvorfor to høydigitaliserte selskaper
som Amazon og Airbnb, har kjøpt opp to lavdigitaliserte selskaper, henholdsvis Whole
Foods og Luxury Retreats. Den digitale økonomien har i lengre tid vært preget av en
fremtredende trend der høydigitaliserte selskaper kjøper opp andre teknologiselskaper for å
styrke sin teknologibase. Amazon og Airbnb har med sine oppkjøp brutt denne trenden, og
synliggjør dermed konturene av et nytt fenomen. Vi har ønsket å avdekke hva som ligger til
grunn for disse oppkjøpene, og hvorvidt vi vil se mer av slike oppkjøp i fremtiden.
Med utgangspunkt i teori om ekspansjon og konsernstrategi, ressurser og trender, har vi
analysert hvilke faktorer som ligger til grunn for oppkjøpene, og hvilke gevinster som
oppstår. Funn ved analysen viser at vekst og tilstedeværelse har vært en viktig faktor for
både Amazon og Airbnb. Den teknologiske utviklingen krever rask omstilling og
kontinuerlig innovasjon fra virksomheters side. Vekst gjennom egenetablering ville dermed
vært for tid-og ressurskrevende for Amazon og Airbnb. Videre viser analysen at selskapene
vil oppnå verdifulle gevinster ved å kombinere sine ressurser med ressursene i de oppkjøpte
selskapene, og gjennom å benytte sin teknologibase til å effektivisere de lavdigitaliserte
selskapene.
Studien konkluderer med at fenomenet med stor sannsynlighet vil øke i omfang. Da
høydigitaliserte selskaper i en lang periode har tilegnet seg banebrytende teknologi for å
styrke sin teknologibase, vil oppkjøp av lavdigitaliserte selskaper by på muligheten til å
kapitalisere på denne teknologien. For å lykkes med å utnytte teknologi i nye markeder og
segmenter, er det avgjørende å kapre data om disse. Høydigitaliserte selskaper kan bruke
dette datagrunnlaget for å tilegne seg detaljert informasjon om kunder i nye segmenter, og
således skaffe seg forsprang til konkurrenter. Videre kan høydigitaliserte selskaper ved kjøp
av lavdigitaliserte selskaper, bruke sin teknologi til å effektivisere og øke inntjeningen i de
oppkjøpte selskapene, og dermed oppnå store gevinster. Det er derfor betydelige insentiver
til å fortsette denne trenden.