Lønnsomhetsanalyse av sparebanker : en studie av lønnsomhetsdrivere for store norske sparebanker
Abstract
Denne masterutredningen har til hensikt å påpeke mulige forklaringer til
lønnsomhetsforskjeller, blant store norske sparebanker. Sparebankbransjen opplever
endringer, hvor økning i bruk av teknologi står sentralt. Bransjen har dannet nye
kundemønstre som har ført til at sparebankene som før hadde lokal forankring, i dag
kjennetegnes i ”anywhere and anytime banking”. Med dette menes at sparebankene, med den
teknologiske utviklingen lagt til grunn, er tilgjengelig overalt, til enhver tid. Analyser viser
også at antall besøk i bankfilial har en negativ trend.
Studieobjektet i utredningen har vært de ni største sparebankene i Norge. Samlet sett har
disse en markedsandel på 85% av det norske sparebankmarkedet, målt i forvaltningskapital.
Tidsmessig er det perioden 2004 – 2016 som har vært betraktet. Konkurransesituasjonen til
sparebankene har vært studert og mulige forklaringsfaktorer på̊ lønnsomhet har blitt kartlagt.
Innbyrdes sammenhenger mellom faktorene, i tillegg til sammenhenger mellom faktorene og
lønnsomhets- og effektivitetsmål har deretter blitt analysert. Arbeidet har vært inspirert av
internasjonale studier på feltet. Gjennom et fokus på norske sparebanker, søker utredningen å
avdekke hvorvidt funn er konsistente med studier som har vært på europeiske sparebanker.
Våre funn viser at følgende faktorer har en forklaring på lønnsomhetsvariasjon i de ni
ledende norske sparebankene: størrelse, virkeområde, kostnadseffektivitet og økonomiske
konjunktursykluser
Vi har funnet visse fellestrekk på de mest lønnsomme sparebankene. De største
sparebankene, målt i forvaltningskapital, har også størst virkeområde og er mest
kostnadseffektive. Det er disse faktorene som skilles de mest lønnsomme sparebankene i
Norge.