Tilgangsbasert konsum : klesutleie i Norge : hvorfor leier noen klær og hvordan endrer klesutleie brukernes forbruksmønster?
Abstract
Formålet med denne studien har vært å undersøke drivere og barrierer for bruk av klesutleie i en
mote-kontekst, og hvordan klesutleie i en mote-kontekst påvirker forbrukernes helhetlige
forbruksmønster. Med denne utredningen ønsker vi å bidra med innsikt og forståelse av en
relativt ny tilgangsbasert tjeneste i Norge. Det er tilsynelatende ingen studier som har forsket på
dette temaet tidligere, og som følge av at tilgangsbaserte tjenester er en økende trend i markedet
anser vi det som svært verdifullt å bidra med kunnskap omkring temaet.
Funnene er basert på empiriske data fra ti dybdeintervju og et mailintervju med brukere av
norske klesutleietjenester fra Fjong og SoBo Community. Vi har benyttet et eksplorativt design
med en induktiv tilnærming. Det brede spekteret av faktorer vi identifiserte under intervjuene ble
kodet og gruppert i kategorier som dannet grunnlag for meningsfulle samlinger av data.
Våre resultater indikerer at forbrukere av norske klesutleietjenester motiveres av egeninteresse
med hensyn til økonomi og convenience. Funn som skiller seg spesielt ut for mote-konteksten er
at signalverdien av plagget ikke blir mindre som følge av leid status; at nødsituasjoner kan
fungere som en katalysator for bruk av utleie; og siden produktet brukes som et substitutt for
eierskap er det viktig med en illusjon om nyhet fordi brudd på dette gir skuffelse. Til tross for
fordelene med leie er hygiene, tilgjengelighet og pålitelighet blant faktorene som kan hindre bruk
av tjenesten. Klesutleie påvirker det helhetlige forbruksmønsteret ved at dårlig samvittighet for
underutnyttede ressurser avlastes og at muligheten for utleie kan stimulere til økt leie og
ordningen kan muliggjøre en lavere ressursbruk.