Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNødtvedt, Katrine
dc.contributor.authorBye, Espen
dc.contributor.authorHatlebrekke, Martine Akselberg
dc.date.accessioned2018-02-28T10:45:43Z
dc.date.available2018-02-28T10:45:43Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2487633
dc.description.abstractFormålet med denne studien har vært å undersøke drivere og barrierer for bruk av klesutleie i en mote-kontekst, og hvordan klesutleie i en mote-kontekst påvirker forbrukernes helhetlige forbruksmønster. Med denne utredningen ønsker vi å bidra med innsikt og forståelse av en relativt ny tilgangsbasert tjeneste i Norge. Det er tilsynelatende ingen studier som har forsket på dette temaet tidligere, og som følge av at tilgangsbaserte tjenester er en økende trend i markedet anser vi det som svært verdifullt å bidra med kunnskap omkring temaet. Funnene er basert på empiriske data fra ti dybdeintervju og et mailintervju med brukere av norske klesutleietjenester fra Fjong og SoBo Community. Vi har benyttet et eksplorativt design med en induktiv tilnærming. Det brede spekteret av faktorer vi identifiserte under intervjuene ble kodet og gruppert i kategorier som dannet grunnlag for meningsfulle samlinger av data. Våre resultater indikerer at forbrukere av norske klesutleietjenester motiveres av egeninteresse med hensyn til økonomi og convenience. Funn som skiller seg spesielt ut for mote-konteksten er at signalverdien av plagget ikke blir mindre som følge av leid status; at nødsituasjoner kan fungere som en katalysator for bruk av utleie; og siden produktet brukes som et substitutt for eierskap er det viktig med en illusjon om nyhet fordi brudd på dette gir skuffelse. Til tross for fordelene med leie er hygiene, tilgjengelighet og pålitelighet blant faktorene som kan hindre bruk av tjenesten. Klesutleie påvirker det helhetlige forbruksmønsteret ved at dårlig samvittighet for underutnyttede ressurser avlastes og at muligheten for utleie kan stimulere til økt leie og ordningen kan muliggjøre en lavere ressursbruk.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectmarketing and brand managementnb_NO
dc.titleTilgangsbasert konsum : klesutleie i Norge : hvorfor leier noen klær og hvordan endrer klesutleie brukernes forbruksmønster?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodenhhmasnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel