• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

«Strategizing» i en smart og tilkoblet forretningsverden : en kvalitativ case-studie av hvordan strategi praktiseres innenfor «The Internet of Things»

Hjulstad, Kristina Marcelius; Torp-Holte, Martin
Master thesis
Thumbnail
View/Open
master2017.PDF (4.357Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2487854
Date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [3749]
Abstract
Tradisjonelle tilnærminger til strategi henger ikke alltid med på den teknologiske

utviklingen. Vi har forsøkt å gi et bidrag til strategilitteraturen ved å ta for oss «The Internet

of Things» (IoT); et uttrykk for at produkter og objekter i økende grad kobles til internett.

For å forstå strategi innenfor IoT har vi bygget studien på et konseptuelt rammeverk for å

studere «strategy as practice»; et nyere perspektiv på strategi som noe selskaper gjør. Vi har

gjennomført en kvalitativ og eksplorerende case-studie, og det empiriske grunnlaget er

dybdeintervjuer med personer i sentrale stillinger i syv norske IoT-selskaper. Dette har gitt

oss muligheten til å formulere et presist og utfyllende svar på problemstillingen.

Med utgangspunkt i teorier om «strategy as practice» og IoT, i tillegg til økosystemer og

plattformer som den «nye» tilnærmingen til bedrifters omgivelser, har vi undersøkt hvordan

norske IoT-selskaper praktiserer strategi, og hvordan andre aktører påvirker strategien deres.

Vi finner at (i) mulighetene innenfor IoT stiller krav til at man er fleksibel ved å fokusere på

teknologi framfor økonomi og at man ikke er redd for å feile; (ii) ved vurdering av

egenskaper i løsningene må man ta høyde for framtidige behov for å kunne tilpasse seg nye

muligheter som oppstår; (iii) komplementære roller og samspesialisering er spesielt viktig

fordi strategien må tilpasses økosystemet både fysisk og teknologisk; og (iv) IoT-selskapene

ser muligheter for volum ved å utnytte økosystemer og plattformer. Vi argumenterer for at

praksis-perspektivet er velegnet til å studere strategi i sammenhenger som preges av

teknologi og endringer i markedsforhold. Konklusjonen er at strategi innenfor IoT

praktiseres på en fleksibel og pragmatisk måte som kjennetegnes ved kompleksiteten i

balansegangen mellom muligheter og en viss form for kontroll. Eksterne aktører har stor

betydning, og vi konkluderer videre med at å betrakte omgivelsene som økosystemer er

avgjørende for å forstå hvordan aktørene påvirker hverandres strategi. Påvirkningen skjer i

hovedsak ved at strategien må tilpasses andre aktører som følge av kompleksiteten innenfor

IoT, og aktørene utnytter hverandres ressurser for å forbedre egen nisje. Plattformer og

økosystemer har potensiale til å realisere store volum og internasjonal ekspansjon.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit