«Strategizing» i en smart og tilkoblet forretningsverden : en kvalitativ case-studie av hvordan strategi praktiseres innenfor «The Internet of Things»
Abstract
Tradisjonelle tilnærminger til strategi henger ikke alltid med på den teknologiske
utviklingen. Vi har forsøkt å gi et bidrag til strategilitteraturen ved å ta for oss «The Internet
of Things» (IoT); et uttrykk for at produkter og objekter i økende grad kobles til internett.
For å forstå strategi innenfor IoT har vi bygget studien på et konseptuelt rammeverk for å
studere «strategy as practice»; et nyere perspektiv på strategi som noe selskaper gjør. Vi har
gjennomført en kvalitativ og eksplorerende case-studie, og det empiriske grunnlaget er
dybdeintervjuer med personer i sentrale stillinger i syv norske IoT-selskaper. Dette har gitt
oss muligheten til å formulere et presist og utfyllende svar på problemstillingen.
Med utgangspunkt i teorier om «strategy as practice» og IoT, i tillegg til økosystemer og
plattformer som den «nye» tilnærmingen til bedrifters omgivelser, har vi undersøkt hvordan
norske IoT-selskaper praktiserer strategi, og hvordan andre aktører påvirker strategien deres.
Vi finner at (i) mulighetene innenfor IoT stiller krav til at man er fleksibel ved å fokusere på
teknologi framfor økonomi og at man ikke er redd for å feile; (ii) ved vurdering av
egenskaper i løsningene må man ta høyde for framtidige behov for å kunne tilpasse seg nye
muligheter som oppstår; (iii) komplementære roller og samspesialisering er spesielt viktig
fordi strategien må tilpasses økosystemet både fysisk og teknologisk; og (iv) IoT-selskapene
ser muligheter for volum ved å utnytte økosystemer og plattformer. Vi argumenterer for at
praksis-perspektivet er velegnet til å studere strategi i sammenhenger som preges av
teknologi og endringer i markedsforhold. Konklusjonen er at strategi innenfor IoT
praktiseres på en fleksibel og pragmatisk måte som kjennetegnes ved kompleksiteten i
balansegangen mellom muligheter og en viss form for kontroll. Eksterne aktører har stor
betydning, og vi konkluderer videre med at å betrakte omgivelsene som økosystemer er
avgjørende for å forstå hvordan aktørene påvirker hverandres strategi. Påvirkningen skjer i
hovedsak ved at strategien må tilpasses andre aktører som følge av kompleksiteten innenfor
IoT, og aktørene utnytter hverandres ressurser for å forbedre egen nisje. Plattformer og
økosystemer har potensiale til å realisere store volum og internasjonal ekspansjon.