Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBygstad, Bendik
dc.contributor.authorHjulstad, Kristina Marcelius
dc.contributor.authorTorp-Holte, Martin
dc.date.accessioned2018-03-01T08:03:11Z
dc.date.available2018-03-01T08:03:11Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2487854
dc.description.abstractTradisjonelle tilnærminger til strategi henger ikke alltid med på den teknologiske utviklingen. Vi har forsøkt å gi et bidrag til strategilitteraturen ved å ta for oss «The Internet of Things» (IoT); et uttrykk for at produkter og objekter i økende grad kobles til internett. For å forstå strategi innenfor IoT har vi bygget studien på et konseptuelt rammeverk for å studere «strategy as practice»; et nyere perspektiv på strategi som noe selskaper gjør. Vi har gjennomført en kvalitativ og eksplorerende case-studie, og det empiriske grunnlaget er dybdeintervjuer med personer i sentrale stillinger i syv norske IoT-selskaper. Dette har gitt oss muligheten til å formulere et presist og utfyllende svar på problemstillingen. Med utgangspunkt i teorier om «strategy as practice» og IoT, i tillegg til økosystemer og plattformer som den «nye» tilnærmingen til bedrifters omgivelser, har vi undersøkt hvordan norske IoT-selskaper praktiserer strategi, og hvordan andre aktører påvirker strategien deres. Vi finner at (i) mulighetene innenfor IoT stiller krav til at man er fleksibel ved å fokusere på teknologi framfor økonomi og at man ikke er redd for å feile; (ii) ved vurdering av egenskaper i løsningene må man ta høyde for framtidige behov for å kunne tilpasse seg nye muligheter som oppstår; (iii) komplementære roller og samspesialisering er spesielt viktig fordi strategien må tilpasses økosystemet både fysisk og teknologisk; og (iv) IoT-selskapene ser muligheter for volum ved å utnytte økosystemer og plattformer. Vi argumenterer for at praksis-perspektivet er velegnet til å studere strategi i sammenhenger som preges av teknologi og endringer i markedsforhold. Konklusjonen er at strategi innenfor IoT praktiseres på en fleksibel og pragmatisk måte som kjennetegnes ved kompleksiteten i balansegangen mellom muligheter og en viss form for kontroll. Eksterne aktører har stor betydning, og vi konkluderer videre med at å betrakte omgivelsene som økosystemer er avgjørende for å forstå hvordan aktørene påvirker hverandres strategi. Påvirkningen skjer i hovedsak ved at strategien må tilpasses andre aktører som følge av kompleksiteten innenfor IoT, og aktørene utnytter hverandres ressurser for å forbedre egen nisje. Plattformer og økosystemer har potensiale til å realisere store volum og internasjonal ekspansjon.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectstrateginb_NO
dc.subjectledelsenb_NO
dc.subjectIoTnb_NO
dc.subjectøkosystemernb_NO
dc.subjectplattformernb_NO
dc.title«Strategizing» i en smart og tilkoblet forretningsverden : en kvalitativ case-studie av hvordan strategi praktiseres innenfor «The Internet of Things»nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodenhhmasnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel