• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Domino´s Pizza sitt oppkjøp av Dolly Dimple´s : hvordan ble de viktigste ressursene Domino´s Pizza tilegnet seg fra oppkjøpet av Dolly Dimple´s Norge AS, ivaretatt gjennom integrasjonsprosessen?

Asphaug, Vegard
Master thesis
Thumbnail
Åpne
masterthesis.PDF (1.383Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2487873
Utgivelsesdato
2017
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master Thesis [4657]
Sammendrag
Denne utredningen har som formål å se på hvordan Domino´s Pizza klarer å ta med seg de

viktigste ressursene fra oppkjøpet av Dolly Dimple´s inn i egen organisasjon. Her fokuserer

jeg på ressursene nettverk av lokaler, kundemasse og humankapital, hvor jeg finner ut hvor

sterke ressursene er, og videre hvordan disse fokuseres på i en integrasjonsprosess.

Utredningen baserer seg på det ressursbaserte rammeverket, samt teori rundt humankapital

og integrasjon. Jeg fokuserer mest på humankapital. Utredningen er skrevet før integrasjonen

er ferdig, og tar derfor for seg hvordan integrasjonen har gjort det over en tidsperiode på seks

måneder. Den gir derfor ikke noe definitivt svar på hvordan integrasjonen klarer seg, men gir

et bilde over hvor godt det er gjort i den første delen av integrasjonen.

Med utgangspunkt i analysen, finner jeg at både nettverk av lokaler og humankapital er

potensielle varige konkurransefortrinn for Domino´s. Kundemasse feiler på flere punkter, og

den er derfor er relativt svak ressurs. Fokuset til Domino´s i integrasjonsprosessen passer

godt inn med styrken til ressursene jeg tar utgangspunkt i. Kundemassen som Dolly hadde er

ikke et fokus for Domino´s, som fokuserer mer på hvordan de skal utnytte nettverket av

lokaler og humankapitalen. Nettverket av lokaler utnytter de ved å bruke sin økte

forhandlingsmakt, samt at de fokuserer på de lokalene som passer Domino´s konsept.

Humankapital er en kompleks ressurs, og Domino´s tok tidlig grep for å unngå unødvendig

usikkerhet og stress blant de ansatte. Mye av det lyktes, og integrasjonen har i stor grad gått

bra, men deler av informasjonsflyten har hatt delvis negative påvirkninger på både ledere og

ansatte. Dette var hovedsakelig et problem tidlig i integrasjonsfasen og forsvant delvis

etterhvert som tiden gikk. Domino´s har også vært flink til å fokusere kursingen på en måte

som gjør at de kaprer mesteparten av verdien ved kursingen, og det er også dem som derfor

ender opp med å bære kostnadene. Samlet sett konkluderer jeg derfor med at Domino´s har

fokusert godt på de viktigste ressursene i integrasjonen, og at problemene har vært relativt

små grunnet effektiv styring av prosessen.

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit