Domino´s Pizza sitt oppkjøp av Dolly Dimple´s : hvordan ble de viktigste ressursene Domino´s Pizza tilegnet seg fra oppkjøpet av Dolly Dimple´s Norge AS, ivaretatt gjennom integrasjonsprosessen?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2487873Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4491]
Sammendrag
Denne utredningen har som formål å se på hvordan Domino´s Pizza klarer å ta med seg de
viktigste ressursene fra oppkjøpet av Dolly Dimple´s inn i egen organisasjon. Her fokuserer
jeg på ressursene nettverk av lokaler, kundemasse og humankapital, hvor jeg finner ut hvor
sterke ressursene er, og videre hvordan disse fokuseres på i en integrasjonsprosess.
Utredningen baserer seg på det ressursbaserte rammeverket, samt teori rundt humankapital
og integrasjon. Jeg fokuserer mest på humankapital. Utredningen er skrevet før integrasjonen
er ferdig, og tar derfor for seg hvordan integrasjonen har gjort det over en tidsperiode på seks
måneder. Den gir derfor ikke noe definitivt svar på hvordan integrasjonen klarer seg, men gir
et bilde over hvor godt det er gjort i den første delen av integrasjonen.
Med utgangspunkt i analysen, finner jeg at både nettverk av lokaler og humankapital er
potensielle varige konkurransefortrinn for Domino´s. Kundemasse feiler på flere punkter, og
den er derfor er relativt svak ressurs. Fokuset til Domino´s i integrasjonsprosessen passer
godt inn med styrken til ressursene jeg tar utgangspunkt i. Kundemassen som Dolly hadde er
ikke et fokus for Domino´s, som fokuserer mer på hvordan de skal utnytte nettverket av
lokaler og humankapitalen. Nettverket av lokaler utnytter de ved å bruke sin økte
forhandlingsmakt, samt at de fokuserer på de lokalene som passer Domino´s konsept.
Humankapital er en kompleks ressurs, og Domino´s tok tidlig grep for å unngå unødvendig
usikkerhet og stress blant de ansatte. Mye av det lyktes, og integrasjonen har i stor grad gått
bra, men deler av informasjonsflyten har hatt delvis negative påvirkninger på både ledere og
ansatte. Dette var hovedsakelig et problem tidlig i integrasjonsfasen og forsvant delvis
etterhvert som tiden gikk. Domino´s har også vært flink til å fokusere kursingen på en måte
som gjør at de kaprer mesteparten av verdien ved kursingen, og det er også dem som derfor
ender opp med å bære kostnadene. Samlet sett konkluderer jeg derfor med at Domino´s har
fokusert godt på de viktigste ressursene i integrasjonen, og at problemene har vært relativt
små grunnet effektiv styring av prosessen.