Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaugland, Sven Arne
dc.contributor.authorAsphaug, Vegard
dc.date.accessioned2018-03-01T09:20:00Z
dc.date.available2018-03-01T09:20:00Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2487873
dc.description.abstractDenne utredningen har som formål å se på hvordan Domino´s Pizza klarer å ta med seg de viktigste ressursene fra oppkjøpet av Dolly Dimple´s inn i egen organisasjon. Her fokuserer jeg på ressursene nettverk av lokaler, kundemasse og humankapital, hvor jeg finner ut hvor sterke ressursene er, og videre hvordan disse fokuseres på i en integrasjonsprosess. Utredningen baserer seg på det ressursbaserte rammeverket, samt teori rundt humankapital og integrasjon. Jeg fokuserer mest på humankapital. Utredningen er skrevet før integrasjonen er ferdig, og tar derfor for seg hvordan integrasjonen har gjort det over en tidsperiode på seks måneder. Den gir derfor ikke noe definitivt svar på hvordan integrasjonen klarer seg, men gir et bilde over hvor godt det er gjort i den første delen av integrasjonen. Med utgangspunkt i analysen, finner jeg at både nettverk av lokaler og humankapital er potensielle varige konkurransefortrinn for Domino´s. Kundemasse feiler på flere punkter, og den er derfor er relativt svak ressurs. Fokuset til Domino´s i integrasjonsprosessen passer godt inn med styrken til ressursene jeg tar utgangspunkt i. Kundemassen som Dolly hadde er ikke et fokus for Domino´s, som fokuserer mer på hvordan de skal utnytte nettverket av lokaler og humankapitalen. Nettverket av lokaler utnytter de ved å bruke sin økte forhandlingsmakt, samt at de fokuserer på de lokalene som passer Domino´s konsept. Humankapital er en kompleks ressurs, og Domino´s tok tidlig grep for å unngå unødvendig usikkerhet og stress blant de ansatte. Mye av det lyktes, og integrasjonen har i stor grad gått bra, men deler av informasjonsflyten har hatt delvis negative påvirkninger på både ledere og ansatte. Dette var hovedsakelig et problem tidlig i integrasjonsfasen og forsvant delvis etterhvert som tiden gikk. Domino´s har også vært flink til å fokusere kursingen på en måte som gjør at de kaprer mesteparten av verdien ved kursingen, og det er også dem som derfor ender opp med å bære kostnadene. Samlet sett konkluderer jeg derfor med at Domino´s har fokusert godt på de viktigste ressursene i integrasjonen, og at problemene har vært relativt små grunnet effektiv styring av prosessen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectstrategi og ledelsenb_NO
dc.titleDomino´s Pizza sitt oppkjøp av Dolly Dimple´s : hvordan ble de viktigste ressursene Domino´s Pizza tilegnet seg fra oppkjøpet av Dolly Dimple´s Norge AS, ivaretatt gjennom integrasjonsprosessen?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodenhhmasnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel