• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kapitalstruktur i flyselskap : en empirisk studie av determinanter i perioden 2003-2016

Duong, Huy Duc; Larsen, Kristoffer
Master thesis
Thumbnail
View/Open
master2017.PDF (3.608Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2487997
Date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [4207]
Abstract
Formålet med denne utredningen er å undersøke hvilke underliggende faktorer som påvirker

kapitalstrukturen til flybransjen. Videre utvides analysen til å studere hvorvidt det er

forskjell i determinanter for kapitalstruktur mellom fullservice- og lavkostnadsselskaper. Det

gjennomføres en kvantitativ analyse som inkluderer et sett med selskapsspesifikke og

makroøkonomiske variabler. For å gi et mer helhetlig bilde av finansieringsatferden i

bransjen, inkluderes en logistisk analyse som bidrar med innsikt i determinanter av

marginale valg knyttet til kapitalstrukturbeslutningen. Som utgangspunkt for analysen

benyttes et globalt utvalg bestående av 111 børsnoterte flyselskap med tilhørende

selskapsdata. Dette skal omfatte alle kommersielle, børsnoterte flyselskap i tidsperioden som

studeres. Resultatene som fremkommer tolkes og drøftes i lys av det teoretiske rammeverket

knyttet til kapitalstruktur.

Resultatene indikerer at forklaringsvariablene varige driftsmidler, lønnsomhet, risiko og

utbytteandel har en sterk påvirkning på valget av kapitalstruktur i flybransjen. Derimot,

antyder rating og skatt sine insignifikante estimater at de ikke er avgjørende for

kapitalstrukturbeslutningen. Sett under ett, er variablenes påvirkning på gjeldsandel stort sett

i samsvar med andre bransjer fra tidligere empiri. Ved sammenligning mellom fullserviceog

lavkostnadsselskap er det ingen oppsiktsvekkende funn, og forskjellene fremkommer

hovedsakelig som størrelsesforskjeller hos de signifikante koeffisientene. Forklaringen bak

forskjellene antas i stor grad å være knyttet til karakteristikkforskjell mellom delutvalgene og

deres tilhørende strategi. De makroøkonomiske variablene hadde svært lave signifikansnivå

og bidro lite til modellenes forklaringskraft

Ut ifra utredningens funn, konkluderes det med at ovennevnte selskapsspesifikke variabler

har størst påvirkning på kapitalstrukturen til flybransjen. Videre konkluderes det med at det

ikke er store forskjeller mellom fullservice- og lavkostnadsselskap, samt at

makroøkonomiske variabler virker å ha svak til ingen påvirkning på kapitalstruktur i

flybransjen.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit