Kapitalstruktur i flyselskap : en empirisk studie av determinanter i perioden 2003-2016
Abstract
Formålet med denne utredningen er å undersøke hvilke underliggende faktorer som påvirker
kapitalstrukturen til flybransjen. Videre utvides analysen til å studere hvorvidt det er
forskjell i determinanter for kapitalstruktur mellom fullservice- og lavkostnadsselskaper. Det
gjennomføres en kvantitativ analyse som inkluderer et sett med selskapsspesifikke og
makroøkonomiske variabler. For å gi et mer helhetlig bilde av finansieringsatferden i
bransjen, inkluderes en logistisk analyse som bidrar med innsikt i determinanter av
marginale valg knyttet til kapitalstrukturbeslutningen. Som utgangspunkt for analysen
benyttes et globalt utvalg bestående av 111 børsnoterte flyselskap med tilhørende
selskapsdata. Dette skal omfatte alle kommersielle, børsnoterte flyselskap i tidsperioden som
studeres. Resultatene som fremkommer tolkes og drøftes i lys av det teoretiske rammeverket
knyttet til kapitalstruktur.
Resultatene indikerer at forklaringsvariablene varige driftsmidler, lønnsomhet, risiko og
utbytteandel har en sterk påvirkning på valget av kapitalstruktur i flybransjen. Derimot,
antyder rating og skatt sine insignifikante estimater at de ikke er avgjørende for
kapitalstrukturbeslutningen. Sett under ett, er variablenes påvirkning på gjeldsandel stort sett
i samsvar med andre bransjer fra tidligere empiri. Ved sammenligning mellom fullserviceog
lavkostnadsselskap er det ingen oppsiktsvekkende funn, og forskjellene fremkommer
hovedsakelig som størrelsesforskjeller hos de signifikante koeffisientene. Forklaringen bak
forskjellene antas i stor grad å være knyttet til karakteristikkforskjell mellom delutvalgene og
deres tilhørende strategi. De makroøkonomiske variablene hadde svært lave signifikansnivå
og bidro lite til modellenes forklaringskraft
Ut ifra utredningens funn, konkluderes det med at ovennevnte selskapsspesifikke variabler
har størst påvirkning på kapitalstrukturen til flybransjen. Videre konkluderes det med at det
ikke er store forskjeller mellom fullservice- og lavkostnadsselskap, samt at
makroøkonomiske variabler virker å ha svak til ingen påvirkning på kapitalstruktur i
flybransjen.