Big Data and Little Norway : en empirisk studie av mulige sammenhenger mellom Googlesøk og boligprisen
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2559823Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4490]
Sammendrag
Denne masterutredningen vil utforske sammenhengen mellom Google-søk og det norske
boligmarkedet. Vi har benyttet Google-søkedata til å konstruere åtte variabler basert på
søkeord relatert til boligmarkedet. Variablene reflekterer individenes samlede forventning til
egen handling i boligmarkedet i fremtiden. Sentrale makroøkonomiske variabler er valgt ut
for å indikere fundamentale verdier i den norske økonomien.
Datagrunnlaget er basert på Google-data fra Google Trends, sentrale makroøkonomiske
variabler benyttet til boligprismodeller fra Norges Bank og boligprisindeksens verdi over tid
fra Eiendom Norge. Den analyserte perioden strekker seg fra 2007 til 2017.
Vi har estimert seks modeller for å studere sammenhengen mellom Google-søk og boligprisen.
Modellene er estimert ved å benytte minste kvadraters metode, for perioden 2007 til 2017 og
for 2007 til 2016, sistnevnte for å undersøke perioden før boliglånsforskriftene ble endret.
Teori om aktivabobler danner det teoretiske grunnlaget for masterutredningen.
Resultatene viser at Google-søk ikke er godt egnet til å forklare boligprisutviklingen i Norge
alene, men at de gjør en god jobb dersom de kombineres med makroøkonomiske verdier. Den
estimerte modellen med Google-søk er bedre til å forutse boligprisfall enn modellen med
makroøkonomiske faktorer, og kan i tillegg benyttes til å identifisere euforiske bobletendenser
i boligmarkedet.