• English
    • norsk
  • English 
    • English
    • norsk
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Superior capabilities, or just plain luck? : a Bayesian analysis of surperior performance in Norwegian firms

Fidjeland, Håvard Dyrdal
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masterthesis.PDF (779.2Kb)
Permanent link
http://hdl.handle.net/11250/2559858
Issue date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [2971]
Abstract
Hovedmålet med strategilitteraturen er å beskrive hvorfor enkelte bedrifter presterer bedre

enn andre. En vanlig måte å undersøke dette på er at man tar utgangspunkt i en bedrift som

har en konkurransefordel, og prøver å forklare hvilke ressurser som muliggjør denne

forhøyede prestasjonen. Tanken er at ettersom en bedrift har en konkurransefordel må den

besitte egenskaper som gjør det mulig å prestere bedre enn konkurrentene. Denne slutningen

utelukker dog en annen sentral mulighet, nemlig flaks. Risikoen for at en konkurransefordel

har oppstått som følge av ren flaks reduseres ved at fordelen må være vedvarende, men det

finnes veldig lite dokumentasjon som beskriver hvor lenge en konkurransefordel må eksistere

før man kaller den vedvarende. Det ser ut til å ha vært en generell tendens til å undervurdere

hvor stor rolle flaks faktisk kan spille i forklaringen av konkurransefordeler, noe som har

medført at en rekke case studier av såkalte “high performers” som senere har vist seg å være

falske positive.

Målet med oppgaven er å presentere en metode for å teste sannsynligheten for å feilaktig

vurdere en bedrift til å ha “superior capabilities”, undersøke hvordan Norske bedrifter holder

opp mot denne testen, samt utarbeide en liste over bedrifter som har bestått testen og som

dermed har en lav sannsynlighet for å være en falsk positiv.

Oppgaven tar utgangspunkt i regnskapsdata (Berner et al, 2015) fra alle norske bedrifter, og

har sammenlignet fordelingen av resultater med hva man kan forvente å finne ved tilfeldig

fordeling. Datamaterialet ble analysert ved hjelp av en Markov-kjede gjennom Stata 14.

Analysen konkluderer fordelingen av konkurransefordel avviker betydelig fra hva man kan

forvente å finne ved tilfeldig fordeling, noe som bekrefter at individuelle karakteristikker

spiller en rolle ved forklaring av vedvarende konkurransefordeler. Videre presenteres det en

liste som kan være veiledende for utvalg til casestudier for fremtidige forskere.

Contact Us

Privacy policy
Powered by DSpace software

Service from Unit
 

 

Browse this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsBrowse ArchiveCommunities & CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us

Privacy policy
Powered by DSpace software

Service from Unit