Det digitale dagligvaremarkedet : en studie av digitaliseringens påvirkning på konkurransen i det norske dagligvaremarkedet
Abstract
Denne utredningen tar utgangspunkt i det norske dagligvaremarkedet, og ser på hvordan
teknologiske løsninger påvirker konkurransen mellom aktørene i dag og i fremtiden.
Teknologisk utvikling endrer tilgjengeligheten av eksisterende og nye teknologier, hvor
innovasjon og nye løsninger som tas i bruk kan påvirke konkurransen i markedet. Det har
derfor vært av interesse å studere konkurransevirkningene av tilgjengelig og fremtidig
teknologi i dagligvaremarkedet. Vi har tatt utgangspunkt i et utvalg av teknologiske
løsninger; lojalitetsprogrammer, netthandel og mobilbetaling.
Gjennom mikroøkonomisk teori har vi studert hvordan disse teknologiene påvirker
konkurransen gjennom å gjøre kundespesifikk data mer tilgjengelig og integrert. Denne
kundespesifikke informasjonen som dagligvarekjedene samler inn, kan benyttes til å
skreddersy individuelle tilbud og priser til hver enkelt kunde. Dersom de effektivt kan
benytte kundedata, gir det grunnlag for potensielt økt lønnsomhet og et større
konkurransefortrinn.
Makroøkonomisk teori er benyttet for å studere hvordan konkurransearenaen for netthandel
av dagligvarer ser ut. Våre analyser viser at netthandel i stor grad kan gi konkurransefortrinn
i forhold til fysiske butikker, noe som kan tyde på at netthandel i fremtiden vil utgjøre en
større andel av total omsetning i dagligvaremarkedet. Dersom dette blir tilfelle vil netthandel
kunne endre konkurranserammene for aktørene.
Videre har vi studert kundenes bruk og holdninger av teknologi i dagligvarehandel gjennom
teori om kundeatferd. Det er begrenset med empiri som eksisterer for det norske
dagligvaremarkedet på sistnevnte område. For å støtte opp under de teoretiske analysene, har
vi derfor gjennomført en spørreundersøkelse som gir dypere innsikt i kundenes bruk og
holdninger til teknologisk dagligvarehandel. Vi finner at samtlige av de teknologiske
løsningene vi studerer i denne utredningen, kan bidra til betydelige konkurransefortrinn og
videre påvirke konkurransebildet i markedet. Dette gjennom mer aggressiv priskonkurranse
og kamp om markedsandeler i netthandel.