• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sammenhengen mellom revisors skeptiske holdning og forståelse for beslutningsprosessen til et verktøy med kunstig intelligens

Hådem, Maria; Nilsen, Sandra Marita
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masterthesis.PDF (1.139Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2560065
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [4207]
Abstract
Det forventes at implementering av kunstig intelligens i revisjonsmetodikken vil gjøre

revisjonen mer effektiv (Asklund, 2016). Samtidig har man sett flere eksempler på at tidligere

bruk av digitale verktøy og ekspertsystemer i revisjonen endte med at det ikke ble utnyttet fullt

ut. Teknologianvendelsen var lite effektivt som følge av at revisor var skeptisk til verktøyene

og ikke stolte på dem (Fischer, 1996). Dette kan også være tilfellet ved bruk av verktøy som

baserer seg på kunstig intelligens, ettersom kompleksiteten i verktøyet sin bakenforliggende

teknologi vil gjøre det vanskelig for revisor å forstå virkemåten, og han vil derfor ikke ha tillit

til systemet. Tidligere forskning tilsier at det er større sannsynlighet for at revisor vil bruke

systemet når han har tillit, mens skepsis til systemet vil føre til at han ikke bruker det (Elson,

Derrick, & Ligon, 2018). Revisors skeptiske holdning til kunstig intelligens kan måles

gjennom hvor pålitelig de anser revisjonsbeviset og om de vil utføre flere revisjonshandlinger

(Nelson, 2009; Hurtt, Brown-Liburd, Earley, & Krishnamoorthy, 2013; Nolder & Kadous,

2014). Vårt forskningsspørsmål undersøker hvorvidt lavere forståelse for

beslutningsprosessen til et verktøy med kunstig intelligens vil øke revisors skeptiske holdning

ved vurdering av revisjonsbevis. For å besvare forskningsspørsmålet gjennomførte vi et

eksperiment med et 2x1 design, hvor 22 deltakere ble plassert i to grupper. Vi manipulerte den

uavhengige variabelen ved å gi deltakerne i den første gruppen en forklaring på

beslutningsprosessen til KIT som deltakerne i gruppe to ikke fikk. Dette skulle føre til at

deltakerne i gruppe en hadde en høyere forståelse enn deltakerne i gruppe to. Deretter målte

vi hvilken effekt dette hadde på den avhengige variabelen, den skeptiske holdningen til

deltakerne. Funnene i oppgaven indikerer at forståelse gjør deltakerne mindre skeptisk, men

på grunn av manglende signifikante verdier kan vi ikke forkaste nullhypotesene våre. Det er

dermed ikke grunnlag for å uttale at det er en sammenheng mellom forståelse og skeptisk

holdning.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit