Sammenhengen mellom revisors skeptiske holdning og forståelse for beslutningsprosessen til et verktøy med kunstig intelligens
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2560065Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4490]
Sammendrag
Det forventes at implementering av kunstig intelligens i revisjonsmetodikken vil gjøre
revisjonen mer effektiv (Asklund, 2016). Samtidig har man sett flere eksempler på at tidligere
bruk av digitale verktøy og ekspertsystemer i revisjonen endte med at det ikke ble utnyttet fullt
ut. Teknologianvendelsen var lite effektivt som følge av at revisor var skeptisk til verktøyene
og ikke stolte på dem (Fischer, 1996). Dette kan også være tilfellet ved bruk av verktøy som
baserer seg på kunstig intelligens, ettersom kompleksiteten i verktøyet sin bakenforliggende
teknologi vil gjøre det vanskelig for revisor å forstå virkemåten, og han vil derfor ikke ha tillit
til systemet. Tidligere forskning tilsier at det er større sannsynlighet for at revisor vil bruke
systemet når han har tillit, mens skepsis til systemet vil føre til at han ikke bruker det (Elson,
Derrick, & Ligon, 2018). Revisors skeptiske holdning til kunstig intelligens kan måles
gjennom hvor pålitelig de anser revisjonsbeviset og om de vil utføre flere revisjonshandlinger
(Nelson, 2009; Hurtt, Brown-Liburd, Earley, & Krishnamoorthy, 2013; Nolder & Kadous,
2014). Vårt forskningsspørsmål undersøker hvorvidt lavere forståelse for
beslutningsprosessen til et verktøy med kunstig intelligens vil øke revisors skeptiske holdning
ved vurdering av revisjonsbevis. For å besvare forskningsspørsmålet gjennomførte vi et
eksperiment med et 2x1 design, hvor 22 deltakere ble plassert i to grupper. Vi manipulerte den
uavhengige variabelen ved å gi deltakerne i den første gruppen en forklaring på
beslutningsprosessen til KIT som deltakerne i gruppe to ikke fikk. Dette skulle føre til at
deltakerne i gruppe en hadde en høyere forståelse enn deltakerne i gruppe to. Deretter målte
vi hvilken effekt dette hadde på den avhengige variabelen, den skeptiske holdningen til
deltakerne. Funnene i oppgaven indikerer at forståelse gjør deltakerne mindre skeptisk, men
på grunn av manglende signifikante verdier kan vi ikke forkaste nullhypotesene våre. Det er
dermed ikke grunnlag for å uttale at det er en sammenheng mellom forståelse og skeptisk
holdning.