Innvirkningen av Robotic Process Automation på motivasjon på en arbeidsplass : en kvalitativ studie av implementering og bruk av RPA
Abstract
Helt siden 1959 har stadig flere industrielle roboter blitt introdusert over hele verden (Argote
& Goodman, 1985). Bruken av dem har nærmest utviklet seg til en nødvendighet for å sikre
markedsaktørenes konkurranseevne. Nylig har også en annen type roboter blitt implementert
i tjenestesektoren – såkalt Robotic Process Automation-teknologi, eller RPA (Stople,
Steinsund, Iden & Bygstad, 2017). Begrepet viser til programvareroboter som kan brukes til
å automatisere manuelle oppgaver i en bedrift, men vi vet fremdeles relativt lite om mulige
fordeler og ulemper knyttet til robotisering. Formålet med denne masterutredningen er derfor
å belyse hvordan implementering og bruk av RPA på en arbeidsplass vil påvirke de ansattes
motivasjon.
Studien baserer seg på en dyptgående empirisk casestudie av en anonym bedrift våren 2018,
og henter data fra flere dybdeintervjuer med ansatte på medarbeider- og ledernivå. Etterpå
ble funnene analysert i lys av teori om motivasjon, om endringsledelse og om motstand mot
endring. RPA er en relativt ny teknologi, og det finnes lite omfattende forskning på hvordan
implementering og bruk av programvareroboter på arbeidsplassen vil påvirke de ansatte,
deres arbeidshverdag og motivasjon. Utredningen kan derfor bidra med et nytt perspektiv på
denne teknologien.
Hovedfunnet i studien er at implementering og bruk av RPA kan stimulere til stor indre
arbeidsmotivasjon. RPA-initiativet i casebedriften fører generelt med seg lite frykt og angst
for å miste jobben, men oppfattes derimot å skulle frigjøre tid til mer spennende og
interessante arbeidsoppgaver i en stadig travlere hverdag. Informantene opplever videre
personlig og profesjonell vekst i form av kompetansebygging og utvikling av nye ferdigheter
gjennom arbeidet med programvarerobotene, og er opptatt av at RPA-implementeringen kan
føre til tettere samarbeid på tvers av avdelinger. I forbindelse med kartlegging av aktiviteter
demonstrerer medarbeiderne riktignok en mindre helhetlig tankegang enn ønskelig, men et
generelt fokus på Lean og prosessforståelse kan demme opp for dette.