Lønnsomhetsvariasjon i utelivsbransjen : en studie av lønnsomhetsdrivere i norsk uteliv
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2560517Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4379]
Sammendrag
Utelivsbransjen har i lang tid vært en arena for sosialisering, som har bidratt til trivsel og
samvær over hele landet. De siste ti-årene har bransjen opplevd en sterk vekst, med mange
nyetableringer, men bransjen preges samtidig av konkurser, tvangsavviklinger og dårlig
lønnsomhet. I denne utredningen forsøker vi å avdekke kilder til lønnsomhetsvariasjon blant
norske utesteder.
Studieobjektene er et utvalg på seksti utesteder over hele landet. Utestedene har sin
hovedvirksomhet innenfor drikkevareservering, men deler av utvalget tilbyr også matservering.
Vi har innhentet regnskapstall og annen bedriftsspesifikk informasjon for tidsperioden 2014-
2016. Utestedenes makroomgivelser og konkurranseforhold analyseres, for å se hvordan de
påvirker bransjens lønnsomhetspotensiale. Vi bruker statistiske metoder for å finne
sammenhenger mellom relativ lønnsomhet og ulike kvalitative faktorer.
Utredningens hovedfunn er at kapasitet, antall driftsår, cover charge, shuffleboard og
markedspotensial er betydelige drivere til lønnsomhetsvariasjon i vårt utvalg.
Størrelse (målt ved kapasitet) synes å ha en positiv virkning på lønnsomhet, sannsynligvis på
grunn av mer lukrative innkjøpsbetingelser. Videre fant vi at lønnsomhet synker med antall
driftsår. Dette kan sees i sammenheng med bransjens trendsensitivitet. Med stadig nye aktører
og konsepter er det begrenset hvor lenge utesteder klarer å opprettholde sin attraktivitet. For å
styrke konkurranseevnen kan utesteder utvide tjenestetilbudet. Blant de utvalgte
differensieringsprodukter fant vi at shuffleboard har en positiv virkning på lønnsomhet. Det er
imidlertid få tilbydere av shuffleboard, så resultatet må fortolkes med forsiktighet.
For å sikre inntekt ved kundebesøk opererer enkelte utesteder med cover charge, men dette
viser våre analyser at er forbundet med lavere lønnsomhet. Cover charge krever ekstra
bemanning, andre salgsinntekter kan reduseres, og det ser ut til at nettoeffekten er negativ.
Vårt siste funn viste en positiv effekt av markedspotensial på lønnsomhet. Markedspotensial
omtaler antall potensielle kunder per aktør i de lokale markedene. Et høyere markedspotensial,
skal ut i fra analyseresultatene, gi en høyere forventet lønnsomhet.