Norske kinoer i en ny konkurransesituasjon : casestudie: hvordan kan økt konsum av audiovisuelt innhold på strømmetjenester påvirke norske kinoer?
Abstract
Formålet med denne masterutredningen er å studere hvordan norske kinoer har blitt påvirket
av strømmetjenestenes gjennombrudd i Norge. Studien benytter teori om eksterne sjokk for å
undersøke hvordan ny teknologi kan endre en stor og etablert bransje. Bransjen som studeres
er videounderholdningsbransjen, og norske kinoers evne til å skape og kapre verdi i en ny
konkurransesituasjon er hovedfokus. Avslutningsvis ser utredningen på hvordan
posisjoneringen til norske kinoer kan analyseres i lys av den nye konkurransesituasjonen.
Ved bruk av klassisk teori fra strategifaget og teori om eksterne sjokk, vil vi undersøke i
hvilken grad våre funn samsvarer med teoretiske rammeverk, og hvilke implikasjoner dette
har for norske kinoers konkurranseevne. Studien er utformet som en kvalitativ casestudie med
et utforskende design. Datainnsamlingen baserer seg på dokumentanalyse og dybdeintervjuer
med sentrale og erfarne personer med ulik tilknytning til norsk kino, noe som har bidratt til å
gi oss dypere innsikt i bransjen. Informasjonen som er avdekket presenteres i et eget kapittel,
hvor det redegjøres for den norske kinobransjens historiske utvikling, strømmetjenestenes
gjennombrudd og dagens konkurransesituasjon.
Utredningen viser at strømmetjenestenes gjennombrudd har medført betydelige utfordringer
for den norske videounderholdningsbransjen. Den totale verdiskapingen i markedet har økt
betraktelig, men det meste av verdiskapingen har tilfalt norske konsumenter i form av større
konsumentoverskudd. Markedet for fysisk film har blitt kraftig redusert som følge av sjokket,
mens norske kinoer har blitt påvirket i svært liten grad. Besøkstallene har holdt seg relativt
stabile, samtidig som nordmenns reservasjonspris for kinobilletter har økt.
Våre funn viser at årsaken til at norske kinoer i stor grad har blitt skånet for det teknologiske
sjokket er sammensatt, men et bevisst fokus på å levere filmopplevelser av stadig høyere
kvalitet har bidratt til å øke deres verdiskaping så vel som deres verdikapring i samme
tidsperiode. Videre viser utredningen at norske kinoer har varige konkurransefortrinn som har
bidratt til at de har stått imot konkurransen fra strømmetjenestene. Det viktigste
konkurransefortrinnet er deres eksklusive rettigheter på fremvisning av nye filmer, men denne
eksklusiviteten har blitt satt under et sterkt press som følge av strømmetjenestenes
gjennombrudd.