• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Etableringshindre i digital apotekhandel : hvilke etableringsbarrierer eksisterer i nettapotekbransjen?

Skaar, Eivind Mjeldheim; Hermier, Nicholas
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masterthesis.PDF (1.441Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2560712
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [4657]
Abstract
Netthandel har i løpet av de siste årene blitt en naturlig del av hverdagen for norske

forbrukere. I 2016 foretok myndighetene en deregulering som åpnet for muligheten til å

etablere fullverdig nettapotek. Etableringshindringene i et marked vil bidra til å avgjøre

konkurranseintensiteten i markedet.

I denne utredningen ønsker vi å se på hvilke etableringshindringer nettapotek står overfor.

Samtidig ønsker vi å se nærmere på hvilke strategiske handlinger apotekkjedene vil ha

incentiver for å utføre for å gjøre markedet mindre attraktivt for nye konkurrenter. Denne

masteroppgaven er derfor sentrert rundt etableringshindringer og nettapotekmarkedet, hvor

hensikten er å belyse hvordan utviklingen påvirker markedsaktørene og konkurransen mellom

dem.

Studiens overordnede mål vil ikke være å gi entydige konklusjoner, men indikasjoner på

hvordan en deregulering i markedet kan påvirke markedets aktører.

Innledningen tar for seg bakgrunn for oppgaven, samt vår avgrensning og presentasjon av

problemstilling For å besvare vår problemstilling har vi basert oss på resultatene innhentet fra

totalt fem aktører i det norske apotekmarkedet. Innsamlet data blir videre analysert gjennom

økonomisk litteratur om etableringshindringer og strategisk trekk. Analyse- og

diskusjonskapittelet er strukturert på en måte som har til hensikt å presentere og vurdere de

viktigste etableringshindringene.

Funnene våre kan tyde på at det for etablering av nettapotek foreligger høye strukturelle

etableringshindringer som skyldes markedsstrukturen, reguleringene og stordriftsfordeler. Vi

finner også at apotekkjedene har ulike incentiver for å gjennomføre strategiske handlinger

som bidrar til å øke etableringshindringene. Det kan tyde på at apotekkjedene fortsatt har et

konkurransefortrinn som stammer fra et høyt antall tradisjonelle apotek. Imidlertid ser dette i

større grad ut til å avhenge av kundenes preferanser fremfor konkurrentenes ressurser.

Det synes å være begrenset med forskning på området, noe som styrker studiens relevans. Vi

håper også denne utredningen kan føre til at flere finner det interessant å forske videre på

dette fenomenet.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit