• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Privat kapital som virkemiddel for en sterkere filmbransje : en empirisk studie av finansieringsstrukturen i den norske filmbransjen

Wiig, Jan Inge; Høyrem, Ole-Martin
Master thesis
Thumbnail
Åpne
masterthesis.PDF (1.700Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2560899
Utgivelsesdato
2018
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master Thesis [3258]
Sammendrag
Formålet med denne utredningen er å undersøke hvilken virkning privat kapital har på kvalitet

og publikumsoppslutning for norsk film. Staten har lenge vært en viktig finansiell bidragsyter

i norske filmproduksjoner, men i tiden fremover ønsker regjeringen å øke avstanden til bransjen

ved å stimulere til mer private investeringer. Stortingsmeldingen En framtidsrettet filmpolitikk

(2015), argumenterer for at disse virkemidlene vil styrke kunsten, og sikre en mer økonomisk

bærekraftig bransje.

Ved hjelp av empirisk data fra alle norske spillefilmer mellom 2008 og 2016, analyserer vi

hvordan andelen privat kapital i finansieringen påvirker en rekke resultatmål. For å øke forståelsen

av våre funn, anvender vi teori fra finans- og strategifaget, om hvordan finansiell kapital

kan være en signifikant faktor for bedriftens prestasjoner i produktmarkedet.

Våre funn viser at kvaliteten til norskprodusert film blir påvirket negativt når den private finansieringen

øker. Funnene viser også at kvalitet er positivt relatert til filmenes besøkstall på kino

– spesielt i utenlandsmarkedet. Dette taler for at det er en indirekte link mellom filmenes finansieringsstruktur

og resultatene de oppnår i kinomarkedet. Effektene vedvarer selv når vi

kontrollerer for en rekke andre faktorer, som størrelse på totalbudsjett, markedsføring, sjanger,

konkurranseklima og produksjonsselskap. Disse resultatene er i direkte uoverensstemmelse

med argumentasjonen fra stortingsmeldingen i 2015, som peker på at privat finansiering vil

bidra til å heve kvalitet, og sikre solid publikumsoppslutning for norsk film.

Med bakgrunn i agentteori, argumenterer vi for at interesseforholdet mellom produsent og den

offentlige kapitaleieren, er i relativt større overensstemmelse, enn mellom produsent og privat

investor. Dette kan i tur gi de kunstfaglige lederne i prosjektet mer autonomi i jobben, som i

denne utredningen blir pekt på som en mulig underliggende årsak til at prosjekter med høy

offentlig finansiering, presterer bedre.

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit