Samhandling i virtuelle team : hvordan få virtuell samhandling til å fungere
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2561199Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4379]
Sammendrag
Utbygging av satellitter og fiberoptikk har gitt høy overføringshastighet av lyd, bilde og data
over hele verden. Videre har den teknologiske utviklingen gitt flere plattformer og programmer
for samhandling enn noen gang før. Det ligger altså til rette for økende bruk av virtuell
samhandling, og stadig flere bedrifter opererer med virtuelle team.
For bedrifter er to åpenbare fordeler med virtuell samhandling at de får reduserte reisekostnader
og kan ansette personer med den rette kompetansen uavhengig av deres geografisk lokasjon.
En tredje fordel er at bedriften kan beholde dyktige ansatte, selv om den ansatte av ulike grunner
ønsker å flytte til et nytt geografisk sted. Dette sparer bedriften for kostander i forbindelse med
rekruttering og opplæring av nyansatte, samtidig som de beholder viktig kompetanse. Virtuell
samhandling er også fordelaktig for de ansatte. Av flere fordeler som fremkommer i denne
studien er kanskje den mest fremtredende fordelen at virtuell samhandling gir de ansatte frihet
og fleksibilitet til å jobbe fra hvor de vil og styre arbeidsdagen selv. Dette kan igjen gi mer
tilfredse og dermed mer produktive ansatte. Vi har sett at de ansatte i case-bedriften samhandler
like godt fra hytta eller en kafe, som fra hovedkontoret. I denne studien vil vi vise hvordan det
er mulig.
Første del av studien gir innblikk i hvordan virtuell samhandling foregår og beskriver blant
annet verktøy og arbeidsprosesser for hvordan det gjennomføres i praksis. Studien viser også
at det er utfordringer med virtuell samhandling som ledelsen og de ansatte må være
oppmerksomme på. For eksempel kan ansatte som ikke sitter samlokalisert lett føle seg isolert
og alene. For ansatte som sitter i en annen tidssone er dessuten samhandlingen mer utfordrende
fordi man sjeldnere har mulighet til synkron kommunikasjon. Siste del av studien tar derfor for
seg faktorer som er viktige for at den virtuelle samhandlingen skal fungere. Vi har sett at tillit
og psykologisk trygghet, felles identitet, tilrettelegging og bedriftskultur er viktige faktorer som
forklarer hvordan case-bedriften har fått virtuell samhandling til å fungere.