• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Samhandling i virtuelle team : hvordan få virtuell samhandling til å fungere

Heiene, Marit; Olsen, Sondre Godvik
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masterthesis.PDF (755.0Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2561199
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [3749]
Abstract
Utbygging av satellitter og fiberoptikk har gitt høy overføringshastighet av lyd, bilde og data

over hele verden. Videre har den teknologiske utviklingen gitt flere plattformer og programmer

for samhandling enn noen gang før. Det ligger altså til rette for økende bruk av virtuell

samhandling, og stadig flere bedrifter opererer med virtuelle team.

For bedrifter er to åpenbare fordeler med virtuell samhandling at de får reduserte reisekostnader

og kan ansette personer med den rette kompetansen uavhengig av deres geografisk lokasjon.

En tredje fordel er at bedriften kan beholde dyktige ansatte, selv om den ansatte av ulike grunner

ønsker å flytte til et nytt geografisk sted. Dette sparer bedriften for kostander i forbindelse med

rekruttering og opplæring av nyansatte, samtidig som de beholder viktig kompetanse. Virtuell

samhandling er også fordelaktig for de ansatte. Av flere fordeler som fremkommer i denne

studien er kanskje den mest fremtredende fordelen at virtuell samhandling gir de ansatte frihet

og fleksibilitet til å jobbe fra hvor de vil og styre arbeidsdagen selv. Dette kan igjen gi mer

tilfredse og dermed mer produktive ansatte. Vi har sett at de ansatte i case-bedriften samhandler

like godt fra hytta eller en kafe, som fra hovedkontoret. I denne studien vil vi vise hvordan det

er mulig.

Første del av studien gir innblikk i hvordan virtuell samhandling foregår og beskriver blant

annet verktøy og arbeidsprosesser for hvordan det gjennomføres i praksis. Studien viser også

at det er utfordringer med virtuell samhandling som ledelsen og de ansatte må være

oppmerksomme på. For eksempel kan ansatte som ikke sitter samlokalisert lett føle seg isolert

og alene. For ansatte som sitter i en annen tidssone er dessuten samhandlingen mer utfordrende

fordi man sjeldnere har mulighet til synkron kommunikasjon. Siste del av studien tar derfor for

seg faktorer som er viktige for at den virtuelle samhandlingen skal fungere. Vi har sett at tillit

og psykologisk trygghet, felles identitet, tilrettelegging og bedriftskultur er viktige faktorer som

forklarer hvordan case-bedriften har fått virtuell samhandling til å fungere.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit