Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSchei, Vidar
dc.contributor.advisorSverdrup, Therese E.
dc.contributor.authorHeiene, Marit
dc.contributor.authorOlsen, Sondre Godvik
dc.date.accessioned2018-09-06T11:33:53Z
dc.date.available2018-09-06T11:33:53Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2561199
dc.description.abstractUtbygging av satellitter og fiberoptikk har gitt høy overføringshastighet av lyd, bilde og data over hele verden. Videre har den teknologiske utviklingen gitt flere plattformer og programmer for samhandling enn noen gang før. Det ligger altså til rette for økende bruk av virtuell samhandling, og stadig flere bedrifter opererer med virtuelle team. For bedrifter er to åpenbare fordeler med virtuell samhandling at de får reduserte reisekostnader og kan ansette personer med den rette kompetansen uavhengig av deres geografisk lokasjon. En tredje fordel er at bedriften kan beholde dyktige ansatte, selv om den ansatte av ulike grunner ønsker å flytte til et nytt geografisk sted. Dette sparer bedriften for kostander i forbindelse med rekruttering og opplæring av nyansatte, samtidig som de beholder viktig kompetanse. Virtuell samhandling er også fordelaktig for de ansatte. Av flere fordeler som fremkommer i denne studien er kanskje den mest fremtredende fordelen at virtuell samhandling gir de ansatte frihet og fleksibilitet til å jobbe fra hvor de vil og styre arbeidsdagen selv. Dette kan igjen gi mer tilfredse og dermed mer produktive ansatte. Vi har sett at de ansatte i case-bedriften samhandler like godt fra hytta eller en kafe, som fra hovedkontoret. I denne studien vil vi vise hvordan det er mulig. Første del av studien gir innblikk i hvordan virtuell samhandling foregår og beskriver blant annet verktøy og arbeidsprosesser for hvordan det gjennomføres i praksis. Studien viser også at det er utfordringer med virtuell samhandling som ledelsen og de ansatte må være oppmerksomme på. For eksempel kan ansatte som ikke sitter samlokalisert lett føle seg isolert og alene. For ansatte som sitter i en annen tidssone er dessuten samhandlingen mer utfordrende fordi man sjeldnere har mulighet til synkron kommunikasjon. Siste del av studien tar derfor for seg faktorer som er viktige for at den virtuelle samhandlingen skal fungere. Vi har sett at tillit og psykologisk trygghet, felles identitet, tilrettelegging og bedriftskultur er viktige faktorer som forklarer hvordan case-bedriften har fått virtuell samhandling til å fungere.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectstrategi og ledelsenb_NO
dc.titleSamhandling i virtuelle team : hvordan få virtuell samhandling til å fungerenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodenhhmasnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel