Vipps, så var det en plattform : en kvalitativ studie av utviklingen til en digital plattform i finanssektoren i Norge
Abstract
Digitale plattformer forandrer verden, og snur opp ned på bransje etter bransje. I det siste har
vi sett at digitale plattformbedrifter også har begynt å utfordre finanssektoren. Vi vil trolig
også se flere digitale plattformer etablere seg her som følge av innføringen av det nye
betalingsdirektivet PSD2 i Europa. Bankene er derfor nødt til å endre seg raskere enn før for
å beholde kundekontakten. Dette har blant annet ført til at flere banker i Norge har lansert
egne mobilbetalingstjenester som et forsøk på å møte kundene på nye måter.
Mobilbetalingstjenesten som oppnådde størst suksess i Norge er DNBs Vipps.
I denne utredningen har vi gjennomført en casestudie av mobilbetalingstjenesten Vipps for å
analysere denne digitale betalingsplattformens utvikling. Til tross for at det finnes mye
forskningslitteratur om hvilke faktorer som er viktige i en digital plattforms utvikling, finner
vi lite forskning som plasserer disse faktorene i et tidsløp. Ved å kombinere faktorer som
plattformlitteraturen trekker frem som viktige med det som viste seg å være viktig i
utviklingen til Vipps, har vi laget en trinnvis prosessmodell. I denne modellen presenteres
sentrale faktorer som lansering, inntjening, åpenhet, konkurranse og arkitektur, men også det
mer særegne trekket for den finansielle sektoren: samarbeid. Denne prosessmodellen har vi
kommet frem til ved å kombinere forskningslitteratur om plattformer, dybdeintervjuer av
eksperter, og sekundærkilder i form av artikler og rapporter fra Internett.