Norwegian Air Shuttle ASA : en strategisk og regnskapsbasert kredittvurdering
Abstract
Norwegian Air Shuttle ASA har i de siste årene vært i stor vekst, hvor spesielt gjeld er blitt
brukt som en finansieringskilde. All den gjelden har lagt press på lønnsomheten til Norwegian,
og førte til at Moody’s nedgraderte gjelden til Norwegian sommeren 2017. Denne
masterutredningen er en strategisk og regnskapsbasert kredittvurdering av Norwegian. Målet
med oppgaven er å tildele Norwegian en kredittklasse som skal gjenspeile kredittrisikoen rundt
Norwegian, og deretter kvantifisere denne kredittrisikoen gjennom tapstillegg og lånerenter.
Forskjellige analytiske metoder og modeller benyttes til å vurdere kredittrisikoen til Norwegian.
I den eksterne strategiske analysen blir PESTEL og Porters Five Forces brukt til å avdekke
risikofaktorer knyttet opp mot eksterne og interne bransjefaktorer. Intern risiko knyttet opp mot
strategiske ressurser analyseres med en VRIO-analyse. Regnskapsanalysen fokuserer på
likviditet, lønnsomhet og soliditet, hvor finansielle nøkkeltall blir benyttet. Sammen med denne
analysen blir statistiske konkursmodeller brukt til å vurdere den finansielle kredittrisikoen.
Basert på regnskapsanalysen blir det deretter foretatt en syntetisk kredittrating, som vil bli
anvendt som et utgangspunkt i den endelige kredittratingen. Som siste del av analysen blir
framtidsutsiktene til Norwegian vurdert ved hjelp av en scenarioanalyse, hvor scenarioene skal
bli simulert basert på et Monte Carlo rammeverk. Helt til slutt i oppgaven skal den avdekkede
risikoen fra både den strategiske og regnskapsbaserte analysen knyttet sammen til en samlet
endelig kredittrating, og deretter kvantifisert i from av tapstillegg og lånerenter.
Norwegian har ingen offisiell kredittrating, men analyser og rapporter tilsier at Norwegian har
operert med en kredittrating på om lag «B+/stabile utsikter» tidligere. Resultatene fra analysene
avdekket en høy grad av kredittrisiko og argumenterer derfor for en nedgradering til
«CCC/negative utsikter». Dette er beregnet å føre til et gjennomsnittlig tapstillegg og lånerente
på henholdsvis 10,63 % og 11,48 %. Disse resultatene tilsier en økt kredittrisiko for Norwegian.