• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvis jeg lover deg bonus, innoverer du da? : en studie av hvordan virksomheter kan bruke belønningsmekanismer for å tilrettelegge for innovativ atferd

Hamran, Katrine Nordhagen; Knutsen, Ingrid Marie
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masterthesis.PDF (2.341Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2561483
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [4207]
Abstract
Innovasjon er viktig for virksomheters konkurransefortrinn og overlevelse, da fremtidig

konkurranseevne er avhengig av innovasjon. Mange toppledere betrakter innovasjon som et

av organisasjonens viktigste områder. Innovasjon kan være et overordnet mål eller en del av

virksomheters delmål, og virksomheter kan bruke økonomisk styring for å nå slike mål.

Ettersom innovasjon er drevet av mennesker, er det viktig å studere hvordan man kan styre

ansatte og legge til rette for innovativ atferd. En viktig del av virksomheters styringssystem er

belønningsmekanismer. Belønningsmekanismene er sentrale for å styre og motivere ansatte,

og belønningene kan være både finansielle og ikke-finansielle.

Vi har gjennomført en eksplorerende studie for å finne ut hvordan virksomheter kan bruke

belønningssystemer for å tilrettelegge for innovativ atferd blant ansatte. Ved å studere teori og

tidligere forskning på belønning og innovasjon, har vi utarbeidet et teoretisk rammeverk. Vi

har videre samlet inn data ved hjelp av intervjuer med ledere i to innovative case-bedrifter.

Data fra intervjuene har vi analysert og sammenstilt med funn fra tidligere forskning.

Vi har identifisert enkelte faktorer som bør vektlegges for å tilrettelegge for innovativ atferd:

Rekruttering av de rette menneskene, samarbeid, kunnskapsdeling, langsiktig perspektiv på

innovasjon, toleranse for risiko, miljø for utfordringer, jobbtrygghet og

prestasjonsvurderinger. Videre indikerer våre funn at virksomheter kan bruke både finansielle

og ikke-finansielle belønningsverktøy for å motivere ansatte til innovativ atferd. Finansielle

belønninger som benyttes er først og fremst fastlønn og prestasjonsbasert lønn med et

langsiktig perspektiv. Ikke-finansielle belønninger som benyttes er anerkjennelse, autonomi,

forfremmelse, kollektiv belønning, trening og utvikling, fri disponering av tid, og indre

belønning. Bruken av ikke-finansielle belønninger virker å vektlegges i størst grad. Vi har ikke

kunnet konkludere med hvorvidt det bør brukes ulike belønningsverktøy for

produktinnovasjon og prosessinnovasjon. For radikal og inkrementell innovasjon har vi

imidlertid identifisert enkelte ulikheter hos case-bedriftene. Belønningssystemene knyttet til

kollektiv belønning, fri disponering av tid, trening og utvikling og langsiktig perspektiv ser

hovedsakelig ut til å benyttes for radikal innovasjon. Autonomi, anerkjennelse og indre

belønning virker å være belønningsmekanismer knyttet til både radikal og inkrementell

innovasjon.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit