Hvis jeg lover deg bonus, innoverer du da? : en studie av hvordan virksomheter kan bruke belønningsmekanismer for å tilrettelegge for innovativ atferd
Abstract
Innovasjon er viktig for virksomheters konkurransefortrinn og overlevelse, da fremtidig
konkurranseevne er avhengig av innovasjon. Mange toppledere betrakter innovasjon som et
av organisasjonens viktigste områder. Innovasjon kan være et overordnet mål eller en del av
virksomheters delmål, og virksomheter kan bruke økonomisk styring for å nå slike mål.
Ettersom innovasjon er drevet av mennesker, er det viktig å studere hvordan man kan styre
ansatte og legge til rette for innovativ atferd. En viktig del av virksomheters styringssystem er
belønningsmekanismer. Belønningsmekanismene er sentrale for å styre og motivere ansatte,
og belønningene kan være både finansielle og ikke-finansielle.
Vi har gjennomført en eksplorerende studie for å finne ut hvordan virksomheter kan bruke
belønningssystemer for å tilrettelegge for innovativ atferd blant ansatte. Ved å studere teori og
tidligere forskning på belønning og innovasjon, har vi utarbeidet et teoretisk rammeverk. Vi
har videre samlet inn data ved hjelp av intervjuer med ledere i to innovative case-bedrifter.
Data fra intervjuene har vi analysert og sammenstilt med funn fra tidligere forskning.
Vi har identifisert enkelte faktorer som bør vektlegges for å tilrettelegge for innovativ atferd:
Rekruttering av de rette menneskene, samarbeid, kunnskapsdeling, langsiktig perspektiv på
innovasjon, toleranse for risiko, miljø for utfordringer, jobbtrygghet og
prestasjonsvurderinger. Videre indikerer våre funn at virksomheter kan bruke både finansielle
og ikke-finansielle belønningsverktøy for å motivere ansatte til innovativ atferd. Finansielle
belønninger som benyttes er først og fremst fastlønn og prestasjonsbasert lønn med et
langsiktig perspektiv. Ikke-finansielle belønninger som benyttes er anerkjennelse, autonomi,
forfremmelse, kollektiv belønning, trening og utvikling, fri disponering av tid, og indre
belønning. Bruken av ikke-finansielle belønninger virker å vektlegges i størst grad. Vi har ikke
kunnet konkludere med hvorvidt det bør brukes ulike belønningsverktøy for
produktinnovasjon og prosessinnovasjon. For radikal og inkrementell innovasjon har vi
imidlertid identifisert enkelte ulikheter hos case-bedriftene. Belønningssystemene knyttet til
kollektiv belønning, fri disponering av tid, trening og utvikling og langsiktig perspektiv ser
hovedsakelig ut til å benyttes for radikal innovasjon. Autonomi, anerkjennelse og indre
belønning virker å være belønningsmekanismer knyttet til både radikal og inkrementell
innovasjon.