Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTimmermans, Bram
dc.contributor.authorHamran, Katrine Nordhagen
dc.contributor.authorKnutsen, Ingrid Marie
dc.date.accessioned2018-09-07T11:46:32Z
dc.date.available2018-09-07T11:46:32Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2561483
dc.description.abstractInnovasjon er viktig for virksomheters konkurransefortrinn og overlevelse, da fremtidig konkurranseevne er avhengig av innovasjon. Mange toppledere betrakter innovasjon som et av organisasjonens viktigste områder. Innovasjon kan være et overordnet mål eller en del av virksomheters delmål, og virksomheter kan bruke økonomisk styring for å nå slike mål. Ettersom innovasjon er drevet av mennesker, er det viktig å studere hvordan man kan styre ansatte og legge til rette for innovativ atferd. En viktig del av virksomheters styringssystem er belønningsmekanismer. Belønningsmekanismene er sentrale for å styre og motivere ansatte, og belønningene kan være både finansielle og ikke-finansielle. Vi har gjennomført en eksplorerende studie for å finne ut hvordan virksomheter kan bruke belønningssystemer for å tilrettelegge for innovativ atferd blant ansatte. Ved å studere teori og tidligere forskning på belønning og innovasjon, har vi utarbeidet et teoretisk rammeverk. Vi har videre samlet inn data ved hjelp av intervjuer med ledere i to innovative case-bedrifter. Data fra intervjuene har vi analysert og sammenstilt med funn fra tidligere forskning. Vi har identifisert enkelte faktorer som bør vektlegges for å tilrettelegge for innovativ atferd: Rekruttering av de rette menneskene, samarbeid, kunnskapsdeling, langsiktig perspektiv på innovasjon, toleranse for risiko, miljø for utfordringer, jobbtrygghet og prestasjonsvurderinger. Videre indikerer våre funn at virksomheter kan bruke både finansielle og ikke-finansielle belønningsverktøy for å motivere ansatte til innovativ atferd. Finansielle belønninger som benyttes er først og fremst fastlønn og prestasjonsbasert lønn med et langsiktig perspektiv. Ikke-finansielle belønninger som benyttes er anerkjennelse, autonomi, forfremmelse, kollektiv belønning, trening og utvikling, fri disponering av tid, og indre belønning. Bruken av ikke-finansielle belønninger virker å vektlegges i størst grad. Vi har ikke kunnet konkludere med hvorvidt det bør brukes ulike belønningsverktøy for produktinnovasjon og prosessinnovasjon. For radikal og inkrementell innovasjon har vi imidlertid identifisert enkelte ulikheter hos case-bedriftene. Belønningssystemene knyttet til kollektiv belønning, fri disponering av tid, trening og utvikling og langsiktig perspektiv ser hovedsakelig ut til å benyttes for radikal innovasjon. Autonomi, anerkjennelse og indre belønning virker å være belønningsmekanismer knyttet til både radikal og inkrementell innovasjon.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectøkonomisk styringnb_NO
dc.titleHvis jeg lover deg bonus, innoverer du da? : en studie av hvordan virksomheter kan bruke belønningsmekanismer for å tilrettelegge for innovativ atferdnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodenhhmasnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel