dc.description.abstract | Vi har i denne utredningen undersøkt om investeringer i uetiske selskaper i Europa gir høyere
avkastning enn markedet generelt, og i så fall i hvilke sektorer man kan oppnå høyest
avkastning. Vi undersøker dette ved å konstruere en verdivektet indeks, som vi har kalt
«Hovedindeksen», samt fire underindekser basert på hvilken sektor selskapene opererer i.
Denne er satt sammen av 202 selskaper fra 26 land i Europa som vi anser som uetiske. Vi
konstruerer i tillegg fire underindekser basert på hvilken sektor selskapene opererer i. Videre
har vi satt sammen tre markedsspesifikke indekser hvor selskapene er sortert utfra de største
økonomiene i Europa; Storbritannia, Tyskland og Frankrike. For at studien skal kunne være
sammenlignbar med tidligere forskning gjort for USA, har vi definert uetiske selskaper som
selskaper som leverer produkter eller tjenester innen sektorene alkohol, gambling, tobakk og
våpen. Som markedsindeks har vi valgt å benytte oss av S&P Europe 350 for Hovedindeksen
og sektorindeksene. For markedindeksene sammenligner vi avkastningen opp mot FTSE 100
UK, DAX 30 og CAC 30, for henholdsvis Storbritannia, Tyskland og Frankrike.
Ved konstruksjonen av indeksene benyttet vi daglig data fra 202 selskaper, fra 26 land i
Europa, for perioden desember 1990 til desember 2017. Dataen ble hentet ut fra Datastream,
og selskapene ble sortert ved hjelp av industrikodesystemene SIC og NAICS. Med
utgangspunkt i tidsseriene regnet vi ut Jensens Alfa ved å benytte oss av kapitalverdimodellen
(CAPM), Fama-French trefaktormodell, Carharts firefaktormodell og Fama-French
femfaktormodell. Dette ble gjort for hovedindeksen, de fire sektorspesifikke indeksene og for
de tre markedsspesifikke indeksene.
Resultatene fra CAPM, trefaktormodellen og firefaktormodellen viser positiv og signifikant
meravkastning for alle indeksene, utenom for alkoholindeksen som viser negativ, men ikkesignifikant
alfa i alle modellene. Signifikansen vi observerer forsvinner når vi utfører
regresjonene ved bruk av femfaktormodellen for samtlige indekser utenom våpenindeksen,
som beholder sitt tiprosents signifikansnivå.
I analysen av forskjellene mellom Storbritannia, Tyskland og Frankrike, presterer selskapene i
Frankrike best i forhold til sin respektive markedsindeks. Vi erkjenner at en kombinasjon av
mer kvalitativ og kvantitativ forskning må til for å konkludere hvorfor resultatene blir som de
blir. | nb_NO |