• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Organisatorisk læring og sikkerhet : helikopterdekkpersonell på offshoreinstallasjoner i Nordsjøen

Kjell-Ronnie, Grytten; Kvalheim, Arthur Olav Tvedterås
Master thesis
Thumbnail
Åpne
masterthesis.PDF (2.847Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2575977
Utgivelsesdato
2013
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master Thesis [3749]
Sammendrag
Organisatorisk læring har vært mye forsket på gjennom flere tiår, men forskningen har ikke gitt utbredt oppslutning rundt én felles forståelse av fenomenet. Denne studien støtter seg hovedsakelig til Crossan, Lane og White (1999) sitt rammeverk for å forstå og definere de dynamiske prosessene i organisatorisk læring. Studien bidrar med å identifisere organisatoriske faktorer som påvirker prosessene i og graden av organisatorisk læring. Vårt forskningscase innebærer at organisatorisk læring blir studert med relevans for sikkerhet. Sikkerhetsforskningen benytter flere typer faglige tilnærminger til sine problemstillinger, og feltet organisatorisk læring er en av dem. En av studiens bidrag til sikkerhetslitteraturen kan være å gjøre innledende identifiseringer av ledende indikatorer for organisatorisk sikkerhetsnivå. Studien inneholder først og fremst en eksklusiv survey utført blant helikopterdekkpersonell på offshoreinstallasjoner, som måler blant annet organisatorisk læring og sikkerhet på enhetsnivå. I tillegg måler surveyen er rekke organisatoriske faktorer på enhetsnivå, i forsøk på å identifisere årsaker til graden av organisatorisk læring. Alle mål er perseptuelle. Surveyen er supplementert med et begrenset antall kvalitative undersøkelser. Studien finner at tydelig ledelse, horisontal koordinering og etterlevelse påvirker organisatorisk læring. Den avkrefter også at tilstrekkelig kompetanse og kompleksitet i styrende dokumentasjon har påvirkning på organisatorisk læring når de sees sammen med de øvrige faktorene. I forskningscaset er driften av offshore helikopterdekk organisert i to ulike organisasjoner. Studiens survey viser signifikante forskjeller i graden av organisatorisk læring mellom disse to. Fra dette, har studien gjennom kvalitative undersøkelser identifisert organisasjons-struktur, strategisk fokus, og graden av målkonflikt, som mulige årsaksfaktorer til denne forskjellen. Studien finner også at forskjellene forklares gjennom de organisatoriske faktorene tydelig ledelse, horisontal koordinering og etterlevelse, som mellomliggende variabler.

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit