• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Digitale løsninger i standardiserte pasientforløp : en kvalitativ casestudie av et norsk sykehus

Sockanathan, Apoorvan
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masterthesis.PDF (727.0Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2586129
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [3377]
Abstract
Hensikten bak denne studien har vært å undersøke i hvilken grad digitale løsninger på norske

sykehus forbedrer effektiviteten og kvaliteten i standardiserte pasientforløp, hvilke fordeler

og utfordringer ny teknologi kan gi og hvordan sykehuset kontinuerlig jobber med

utvklingen av prosessene. For å samle inn data til forskningen har jeg vært observatør på

Haukeland universitetssykehus. I tillegg intervjuet jeg ansatte som jobber med utvikling av

pasientforløp og bruker teknologien i sitt daglige arbeid. Studien har fokusert spesielt på

effektivtet, kvalitet og kommunikasjon, da dette er faktorerer som spiller en stor rolle i en

sektor som helsetjenesten. Videre fokuseres det på hvordan avdelingene jobber mot mål som

både tilfredsstiller de ansatte og pasientene, og hvordan overgangen fra analog til digital har

hatt innvirkninger på pasientforløpene.

I analysen avdekkes ulike faktorer som påvirker mulighetene for videre utvikling, da

omstrukturering i helsesektoren krever mange ressurser og mye tid. På Haukeland sykehus

kan man se at mye av det fysiske papirarbeidet har forsvunnet og blitt flyttet over til digitale

programvarer. Dokumentering og informasjonsdeling har blitt effektivisert ved at alle

involverte i et pasientforløp har mulighet til å hente ut nødvendig informasjon fra nærmeste

tilgjengelige datamaskin. Selv om overgangen har mange positive sider, oppstår det likevel

noen utfordringer i den pågående fasen. Datasystemene på sykehuset er trege, i mindre grad

brukervennlige og inneholder ikke et back-up system som lagrer pasientinformasjon.

Ettersom denne sektoren jobber med pasienter, vil forventningene til kvalitet i

pasientbehandlingen være stor. Ansatte må derfor velge kvalitet over effektivitet, noe som

hemmer utviklingen.

I forskningen kan man se at implementeringen har gitt mange positive effekter som har

bidratt til en enklere arbeidsdag for de ansatte. Jeg mener at sykehuset har fått en bra start på

omstruktureringen og er på vei i riktig retning. Det viktigste fokuset vil være på ansattes

kunnskap om digital utvikling og implementeringen av et back-up system. Et slikt fokus vil

bidra til en enklere digital overgang for hele sykehuset. Ledelsen må ta ansvar og sørge for at

utviklingen er tilpasset både ansatte og pasienter.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit